سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

چرا توزیع متادون توسط داروخانه ها منتفی شد؟/مصاحبه اختصاصی
دلیل اینکه هنوز بحث واگذاری توزیع متادون به داروخانه توسط ستاد مواد مخدر و وزارت بهداشت قطعی نشده این است که این مسأله نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد.



خبرنگار گفتگویی اختصاصی با دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی غذا و دارو انجام داده و در رابطه با دلیل اجرایی نشدن مصوبه ی ستاد مواد مخدر در خصوص توزیع متادون توسط داروخانه ها صحبت کردند.


تلاش وزارت بهداشت برای عدم نشت متادون


وی گفت: هنوز وظیفه ژل مدی هانی ی توزیع متادون به هیچ داروخانه ای سپرده نشده است و فعلا همان کلینیک ها و مراکز ترک اعتیاد در کنار درمان، توزیع داروی متادون را نیز برعهده دارند.


او افزود: اخیرا یک مصوبه ای ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر توزیع متادون توسط داروخانه داشته که وزارت بهداشت هم در این راستا تمام تلاشش را می کند که موضوع نشت متادون در زنجیره ی توزیع را مهار کند.


دکتر جهانپور بیان کرد: اینکه شکل اجرایی و شرایط توزیع متادون در آینده به چه صورت باشد هنوز مشخص نیست و در آیین نامه ای توسط وزارت بهداشت در حال بررسی و بازبینی است.


وی گفت: آیین نامه ی مذکور مدی هانی توسط کارشناسان خبره ی وزارت بهداشت بررسی می شود و قطعا جزئیات آن طبق مصوبات ستاد مبارزه با مخدر و وزارت بهداشت به طور رسمی اعلام خواهد شد.


قانونی برای ارائه ی خدمات درمانی و دارویی به طور یکجا وجود ندارد


سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: چندی قبل توزیع متادون در دو استان به صورت پایلوت به جای دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه به داروخانه های منتخب سپرده شد و ارزیابی های این پایلوت نیز در آینده منتشر خواهد شد.


همچنین جهانپور در پاسخ به این سؤال خبرنگار که برخی افراد ارائه ی خدمات درمانی و توزیع دارو را به طور یکجا، امری قانونی تلقی محصولات مدی هانی می کنند و مخالف توزیع متادون در داروخانه ها هستند هم به گفت: قانونی در این رابطه ندیده ام از طرفی اگر در این مورد قانونی وجود داشت دیگر نیاز به مصوبه ی ستاد مواد مخدر و تدوین آیین نامه جدید توسط وزارت بهداشت نبود.


چرا واگذاری توزیع متادون به داروخانه ها منتفی شد؟


او خاطرنشان کرد: دلیل اینکه هنوز بحث واگذاری توزیع متادون به داروخانه توسط ستاد مواد مخدر و وزارت بهداشت قطعی نشده این است که این مسأله نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد و مشخص کردن جزئیات آن به منظور اجرایی کردن آن در سراسر کشور، باید براساس شواهد و مدارک علمی، فنی و تجارب صورت گرفته باشد.


وی عسل پزشکی با تأکید بر اینکه در این رابطه اقدام شتاب زده صورت نخواهد گرفت، به گفت: مراکز درمانی ترک اعتیاد تا زمانی که آیین نامه ی جدید به تصویب نرسیده، مانند سابق توزیع متادون به بیماران را در کنار درمان ارائه می دهند.


اظهار نظر رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص توزیع متادون


گفتنی است محمد رضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در آخرین صحبت خود در این رابطه به خبرنگاران گفت: " نمی‌خواهیم مراجعه افرادی که به‌عنوان بیمار درصدد ترک اعتیاد هستند به مراکز ترک اعتیاد کاهش یابد، بنابراین مقرر شد توزیع متادون همچنان در مراکز ترک ادامه پیدا کند تا با کار کارشناسی به یک الگو و روشی پماد عسل خارجی دست پیدا کنیم که بتوانیم هم مسائل قانونی (توزیع دارو در داروخانه) را لحاظ کرده، هم از کاهش مراجعات به مراکز ترک جلوگیری و هم مانع نشت متادون از شبکه رسمی توزیع به مبادی غیرمجاز شویم."


گفتگو: مشکات سخاوتی








منبع