سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

لیزر,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
پژوهشگران آمریکایی موفق به تولید یک لیزر سازگار با بافت زیستی شدند که میتواند بدون صدمه زدن، در بافت های زنده کاشته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از گیزمگ، پژوهشگران دانشگاه" اعصاب نورث وسترن"( Northwestern) و" کلمبیا" لیزری ساختند که ضخامت آن کم تر از 150 نانومتر بوده و به دست کم انرژی نیازمند هست تا در بافت های بدن جای گیرد.

پژوهشگران امیدوارند که دستگاه های میکروسکوپی، مسیر جدیدی در درمان اختلال های عصبی و تشخیص بیماریها بوجود آورند.

سوالی که در این روابط مطرح میشود این هست که چه نیازی هست که این دستگاه های لیزری در داخل بدن ما قرار گیرند؟

دانشمندان پیکو اسمیت اند نفیو مدت هاست که در حال تحقیق در خصوص شیوه های اعمال فشار نور برای بهبود بیماریها در وضعیت مختلف هستند که یکی از این موردهای در لیزر درمانی و مجذوب سلول های سرطانی هست تا بافت بیماری از نقاط ظریف بدن حذف شود و پروتئینهای سمی مغز از بین برود. ولی این کار میتواند منجر به افزایش پیدایش پارکینسون و آلزایمر شود.

قرار دادن این دستگاه ها داخل بدن نمایندگی شرکت لوهمن روشه میتواند امکاناتی ویژه را آماده کند. دستگاه لیزری که دانشمندان آمریکایی گسترش داده اند از شیشه ساخته شده و ضخامت آن بین 50 تا 150 نانومتر هست. به عبارتی این دستگاه هزار برابر نازک تر از موی سر انسان هست.

پیش از این هم پژوهشگران در سعی بوده اند که دستگاه های لیزر را در این مقیاس بسازند ولی در ساخت آنها از پرتو ماوراء بنفش استفاده میشد که آنقدر مناسب نیست.

"جیمز پانسمان suprasorb شاک" دانشیار دانشگاه کلمبیا خاطرنشان کرد ، استفاده از پرتو ماوراء بنفش در محیط های غیر متعارف که قرار هست از لیزر استفاده شود، بد هست. برای این که این ناحیه ها در معرض آسیب شدید دربرابر پرتو ماوراء بنفش هستند.

در عوض تیم تحقیقاتی این پروژه از فرآیندی موسوم به" بالادگرگونی فوتون" استفاده کردند که در آن نوری با انرژی بیش تر( طول موج کوتاه تر) از نور پانسمان کل اکتیو ورودی جذب شده به وسیله یک ماده تولید میشود . بر اثر این پدیده، آن ماده دو یا تعداد بیشتری از فوتون های نور ورودی را جذب نموده و در معارضه یک فوتون پر انرژی با طول موج کوتاه تر انتشار میکند .

به این ترتیب پژوهشگران این پروژه فوتون های کم انرژی مادون قرمز سازگار با بافت زیستی را به پرتوهای لیزر مرئی تبدیل کردند.

نتیجه این پژوهش در مجله" Nature Materials" انتشار یافت.



منبع