سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

مبتلای مردم ایران به هلیکوباکتر,اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,بهداشت
استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این که حدود نیمی از مردم جهان مبتلا به هلیکوباکترپیلوری (نوعی باکتری و از عوامل ابتلا به سرطان معده) هستند، گفت: 75 درصد از جامعه ایرانی هم به این باکتری مبتلا هستند.

به گزارش ایرنا، دکتر حافظ تیرگر فاخری روز چهارشنبه در نوزدهمین کنگره پانسمان نقره برای سوختگی بین المللی گوارش و کبد ایران در سالن همایش های رازی افزود: میکروب هلیوباکتر از طریق محیط یا اطرافیان آلوده وارد معده می شود.

وی ادامه داد : افرادی که مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر هستند یا این که سابقه فامیلی سرطان معده در نزدیکان درجه یک خود دارند و همچنین افرادی که تغییرات پیش سرطانی در آندوسکوپی آن ها معلوم شده باشد، باید تحت درمان هلیکوباکتر قرار گیرند.

فاخری گفت : در 10 سال آغازین عمر بیش ترین دلیل ابتلا به میکروب هلیکوباکتری عوامل درون خانوادگی است و مادر با بوسیدن کودک امکان انتقال بزاق دهان اعصاب به دهان فرزندش وجود دارد یا حتی چشیدن غذای بچه میتواند به راحتی سبب انتقال این میکروب از مادر به کودک شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد : هرچه سطح بهداشت در جامعه و خانواده بیشتر باشد احتمال این که افراد مبتلا به میکروب هلیکوباکتر شوند نیز کمتر خواهد بود و بطور کلی در جوامع در حال توسعه 70 تا 80 درصد افراد و در کشورهای پیشرفته حدود 10 تا 30 درصد افراد ممکن است مبتلا به میکروب هلیکوباکتر باشند و بطور کلی بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در کل دنیا حدود 50 درصد افراد جهان این میکروب وارد معده آن ها شده است.

وی تصریح کرد : در 77 درصد مبتلایان، پیکو اسمیت اند نفیو هلیکوباکتر مشکلی برای شخص ایجاد نمی کند و تنها در 23 درصد افراد امکان دارد دردسرساز شود که 20 درصد آن در ابتلا به زخم معده و اثنی عشر، 2 درصد در سرطان معده و یک درصد در لنفوم معده می تواند نقش داشته باشد و سبب ابتلای فرد به این بیماری ها شود.

فاخری تاکید کرد: افرادی که دچار زخم معده و اثنی عشر هستند یا در انجام آندوسکوپی پزشک متوجه تغییرات پیش سرطانی در معده آن ها شده است، نیز باید درمان هلیکوباکتری آن ها حتما انجام گیرد.

به گفته وی، الزاما همه بیماران مبتلا به سوء هاضمه نیاز به مداوای این پانسمان suprasorb میکروب ندارند. درمان تمام موارد ابتلا به این میکروب بدون در نظر گرفتن موارد توصیه شده، منجر به تحمیل هزینه، مقاومت دارویی و صدمه زدن به میکروب های مفید روده باریک می شود.

نوزدهمین کنگره بین المللی بیماری های گوارش و کبد ایران از 14 تا 17 آبان ماه جاری در سالن همایش های رازی برگزار می شود و در این همایش مهمانانی از کشورهای آفریقای جنوبی، لیتوانی، آمریکا، سوریه، ترکیه، لبنان و هند حضور دارند.

کارگاه زنده انجام پیشرفته آندوسکوپی با نمایش هشت عمل جراحی در بیمارستان فیروزگر از برنامه های امروز این همایش بود که بطور پانسمان کل اکتیو همزمان در سالن اصلی همایش های رازی به نمایش درآمد.

برگزاری نمایشگاهی از تجهیزات و لوازم پزشکی، آزمایشگاهی و دارویی، برگزاری سمپوزیوم هایی با محوریت درمانهای جدید و داروهای بیماری های التهابی روده و سخنرانی های با موضوعات ریفلاکس و بوی بد دهان، سوءهاضمه و یبوست عملکردی، کبد، قلب و سندرم متابولیک و همچنین آسیت و هلیکوباکتر از برنامه های جنبی این همایش به شمار می رود.



منبع