سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی
خطر سرطان پانکراس با کمک جراحی چاقی کاهش می یابد.

محققان انگلیسی در یک بررسی 20 ساله دریافتند که جراحی چاقی میتواند روش خوبی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری پانکراس باشد.

به گزارش ایسنا مدی هانی 405 و به نقل از مدیکال دیالوگ، پژوهشی که طی یک دوره 20 ساله انجام شده است ، نشان می دهد که "جراحی چاقی" (Bariatric surgery) میتواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت به میزان چشمگیری کاهش دهد.

محققان در این پروژه، 1435350 نفر را که به دیابت و اضافه وزن مبتلا بودند، طی یک دوره 20 ساله مورد بررسی قرار دادند. 10620 نفر از بیماران در این بررسی، تحت جراحی چاقی قرار گرفتند تا وزن آنها کاهش یابد.

این پانسمان گاز عسل پژوهش نشان داد که اگر افراد مبتلا به اضافه وزن و دیابت تحت جراحی چاقی قرار نگیرند، امکان دارد به سرطان (cancer) پانکراس مبتلا شوند. بیشتر بیمارانی که در این بررسی تحت جراحی چاقی قرار گرفتند، زن بودند و 73 درصد از کل بیماران را شامل می شدند.

دکتر "اسلام سید" (Aslam Syed)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار‌کرد: اضافه وزن و دیابت، عوامل خطرناکی هستند که با ایجاد التهاب مزمن و هورمون های اضافی، ابتلا به سرطان پانکراس را پدید می آورند. بررسی پیچش تخمدان ها نشان داده اند که جراحی چاقی میتواند به بهبود سطح فشار خون بیماران مبتلا به دیابت (Diabetes) کمک کند و پژوهش ما نشان می دهد که جراحی چاقی میتواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس کمک کند.

بررسی ها نشان می دهند که میزان ابتلا به سرطان پانکراس از سال 1990 تا 2016، پنج درصد افزایش داشته است و انتظار میرود که این بیماری، دومین دلیل مهم مرگ و میر ناشی از سرطان در آینده نزدیک باشد. محققان باور دارند که افزایش میزان اضافه وزن و دیابت نوع دو میتواند این افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان را تقویت کند.

اخبار پزشکی,خبرهای پزشکی,تازه های پزشکی

از سوی دیگر، اضافه وزن نیز به سرعت در حال افزایش است و بیش از 52 درصد بزرگسالان به اضافه وزن مبتلا هستند. اضافه وزن در حال حاضر در کودکان نیز رو به افزایش گذاشته است.

نحوه پیش‌گیری از سرطان پانکراس، اهمیت زیادی دارد و در چهار دهه اخیر، میزان نجات یافتگان این بیماری بسیار کم بوده است.

دکتر سید گفت: پزشکان باید جراحی چاقی را بعنوان یک روش مؤثر در بیماران مبتلا به اختلالات متابولیک از جمله دیابت و اضافه وزن در نظر بگیرند تا خطر ابتلا به سرطان پانکراس را در آن ها افزایش دهند.

این پژوهش، در "UEG Journal" به چاپ رسید.



منبع