سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اختصاصی/ تاثیر محدودیت‌های کرونایی بر جسم و روان افراد
یک مطالعه جدید از طریق نظرسنجی آنلاین بین المللی نشان می دهد که محدودیت های ناشی از شیوع COVID-19 و دستور به ماندن دائمی در خانه ، منجر به افزایش چشمگیر تغییرات ناسالم در سبک زندگی افراد شده است.



سرویس ترجمه ، طبق نتایج بدست آمده از این مطالعه - که در ژورنال Obesity منتشر شده - رفتارهای ناشی از بی تحرکی در اوقات فراغت، کاهش فعالیت بدنی ، افزایش اضطراب و افزایش وزن ، به ویژه در افراد چاق افزایش چشمگیری داشته است. از سوی دیگر، این محدودیت ها و قرنطینه ها موجب افزایش محسوس تغذیه سالم در رژیم غذایی خانوارها شده است.


ویروس کرونا از زمان اعلام نخستین ابتلا در ووهان چین، به سرعت در سرتاسر دنیا منتشر شده و تهدیدی جدی برای سلامتی به شمار می آید. در ژل هارتمن تاریخ 11 مارس 2020 ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) شیوع ویروس COVID-19 را بصورت همه گیری اعلام کرد و ایالات متحده نیز در تاریخ 13 مارس وضعیت اضطراری ملی را در همین زمینه مطرح نمود.


تاثیر ماندن در خانه

ایالات متحده استراتژی های مختلفی را برای محدود کردن تماس فرد به فرد به منظور کاهش انتشار ویروس به کار برد. اگرچه خانه نشینی ، قرنطینه و اقدامات فاصله گذاری اجتماعی انتقال SARS-CoV-2 را کاهش می دهند ، اما سایر پیامدهای سلامتی چنین اقداماتی کاملاً شناخته شده نیست.


تعطیلی ناگهانی باشگاه های ورزشی و تناسب اندام ، رستوران ها و محل کار ، عادت های غذایی و فعالیت بدنی افراد را تغییر داده است. ترس از ابتلا به COVID-19 و تاکید بر ماندن در خانه، گرچه رعایت دستورالعمل های بهداشتی قیمت پانسمان مرطوب برای کاهش شیوع ویروس است اما احساس تنهایی و انزوای بیشتری را برای انسان ها ایجاد کرده و استرس و اضطراب را بیشتر می کند.


استرس در هنگام شیوع همه گیری کووید19 ممکن است منجر به موارد زیر شود: اضطراب و ترس از سلامتی، از دست دادن خدمات پشتیبانی، مشکل در تامین مالی یا وجود بیکاری، اختلال در خواب یا تغییر الگوی خواب، تغییر عادات غذایی، بروز مشکل در تمرکز، تشدید مشکلات مزمن سلامت روان مانند افزایش استفاده از الکل ، تنباکو و ... . استرس همراه با تغییر در الگوی خواب ، میان وعده های مکرر و مصرف غذاهای شیرین نیز ممکن است منجر به افزایش وزن شود.


نظرسنجی آنلاین صورت گرفته از 3 آوریل تا 3 مه 2020 و از یک جمعیت 12 هزار نفری جمع آوری شده است. در مجموع 7753 نتیجه از این نظرسنجی تهیه و تنظیم شده است. حدود 95? از شرکت کنندگان در ایالات متحده، انگلستان، استرالیا و کانادا اقامت داشته، عمدتا سفیدپوست، خانم و در یک خانه دو نفره زندگی می کردند و میانگین سنی آنها 51 سال است. تقریباً 32? از شرکت کنندگان دارای اضافه وزن ، 34? چاقی و 32? دارای وزن سالم بودند. نتایج نظرسنجی آنلاین تغییرات قابل توجهی در سبک زندگی در طی همه گیری نشان داده است.


تغییرات محسوس در سبک‌ زندگی

طی همه‌گیری کرونا، غذا خوردن در بیرون از منزل، 10 درصد کاهش یافته در حالی که پخت و پز در خانه 26? افزایش یافته است. پرسشنامه همچنین افزایش قابل توجهی در استفاده از تغذیه سالم را نشان می دهد. حدود 44? از شرکت کنندگان افزایش میان وعده های ناسالم را گزارش کردند ، در حالی که تقریباً 26? افزایش میان وعده های سالم مصرف می کنند. این مطالعه گزارش داد که 36? از افراد در خوردن غذای سالم کاهش و 21? افزایش را تجربه کرده اند.


افزایش قابل توجه در غذا خوردن ناسالم همراه با مشکل خوابیدن، کاهش فعالیت بدنی، افزایش رفتار و عادت های کم تحرک و تقریباً دو برابرشدن میزان اضطراب گزارش شده است. حدود 75? از شرکت کنندگان اظهار داشتند که به دلیل شیوع COVID-19 نگران سلامتی خود و یا اعضای خانواده خود هستند (87.5?). اضطراب علامت دار گزارش شده نیز در مقایسه با قبل از همه گیری، به میزان قابل توجهی 14? افزایش یافته است.


به طور کلی، افراد مبتلا به چاقی بیشترین بهبود را رژیم غذایی خود را ایجاد کرده اما همچنین شدیدترین افت در سلامت روان را تجربه کردند. در مجموع 24? از شرکت کنندگان در نظرسنجی مربوط به چاقی، اضطراب علامتی را گزارش کردند در حالی که 17? از اضطراب علامت‌دار هم برای افراد با وزن سالم و هم برای افراد دارای اضافه وزن گزارش شده است. با این حال، اضطراب علامت‌دار قبل از همه گیری در بین هر سه گروه مشابه بود.



منبع: medical news today / اکتبر 2020

مترجم: لیلا فرجی







منبع