سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اختصاصی| وقتی قرنطینه فشارخون خانم‌ها را بالا می برد
طبق نتایج تحقیقات و بررسی های صورت گرفته، زنان هنگامی که از نظر اجتماعی منزوی شده و از جامعه دور می مانند بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار دارند و این در حالی است که مردان اینگونه نیستند.



سرویس ترجمه ، دانشمندان برای بررسی این مساله از داده های جمع آوری شده از بیش از 28 هزار زن و مرد کانادایی 45 تا 85 ساله استفاده کردند . این افراد به صورت داوطلبانه در یک مطالعه مستمر و طولانی مدت پیرامون پیری، شرکت کرده اند. محققان عمل ابدومینوپلاستی چیست دریافتند که زنان مجرد در مقایسه با زنان متاهل ، 28 درصد بیشتر خطر ابتلا به فشار خون بالا داشته و این درصد در خصوص زنان مطلقه 21 درصد بیشتر و زنان بیوه 33 درصد خطر بیشتری وجود دارد.


ارتباطات اجتماعی نیز مساله حائز اهمیتی است. آن دسته از زنانی که کمتر از 15 درصد دارای ارتباطات اجتماعی داشتند در مقایسه با یک چهارم از زنان مورد بررسی با ارتباطات اجتماعی قوی و زیاد، بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا بودند. این ارتباطات در مردان متفاوت و به طور کلی ضعیف تر بود.

خطر ابتلا به فشار خون در مردانی که به تنهایی زندگی می کردند در مقایسه با مردان دارای شریک زندگی کمتر بوده اما میزان ارتباطات اجتماعی مردان یا مشارکت آنها در فعالیت های اجتماعی به طور معنی داری با فشار خون بالا بی ارتباط بود. در این بررسی سایر مسائل مرتبط با فشار خون از جمله سن، تحصیلات، مصرف سیگار و الکل و افسردگی نیز مورد توجه قرار گرفتند.


به گفته مدیر این تحقیقات، مهمترین یافته این ببرسی آن است که به نظر می رسد روابط اجتماعی برای زنان معنادارتر از مردان است. وی گفت: هموستات روابط اجتماعی برای سلامت قلب و عروق مهم است و این برای زنان اهمیت بیشتری دارد.


بیش از نه ماه است که سرتاسر جهان گرفتار شیوع ویروس کووید19 شده اند. شدت سرایت این ویروس مرگبار از فردی به فرد دیگر به قدری است بیشتر دولت ها در مقاطع زمانی مختلف تدابیر محدودکننده اجتماعی را اجرایی کردند.


در تحقیقات دیگری که در دانشگاهی در کانادا انجام شد، ثابت شد که زنان ـ و نه مردانـ در صورت احساس تنهایی و انزوا، دچار استرس می شوند. این بررسی با هدف شناخت ریشه های جنسیتی استرس و راهکارهای مقابله با آن بر اساس جنسیت فرد انجام گرفته است. نتایج آن نشان می دهد که ارتباطات و شبکه های اجتماعی از اهمیت ویژه ای برای زنان برخوردار است.


نویسنده ارشد این بررسی معتقد است: بسیاری از گونه ها،‌ از جمله انسان ها، از تعاملات اجتماعی برای کاهش استرس و اضطراب استفاده می کنند. به عبارت دیگر، فقدان ارتباطات اجتماعی ممکن است زمینه ای برای بروز استرس در افراد باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که دختران جوان نسبت به پسران در قبال انزوای اجتماعی حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند. این می تواند بدین معنی باشد که ارتباطات اجتماعی به طور کلی برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.



منبع: New York Tims/ نوامبر 2020

مترجم: لیلا فرجی







منبع