سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

هنوز به صورت قطعی نمی توان از ساخت واکسن کرونا خبر داد
در حالی که بحران کرونا روزبه روز عمیق تر می شود و انسان های بیشتری را به کام مرگ می کشاند خبرهای ضد و نقیضی از تولید واکسن کرونا در کشورهای مختلف جهان از جمله دانشگاه آکسفورد،چین و روسیه به گوش می رسد.



به گزارش ، این در حالی است که وزارت بهداشت نیز مدعی است واکسن کرونا ایران نیز از مرحله آزمایش حیوانی عبور کرده وارد فاز انسانی شده است. به همین دلیل و برای بررسی صحت و سقم اخبار مرتبط با تولید واکسن کرونا با مینو محرز عضو ستادملی مقابله با کرونا و رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت وگو کرده ایم.


عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص گفت: دانشگاه بیماری صرع آکسفورد انگلیس پس از شیوع ویروس کرونا تلاش خود را برای پیدا کردن واکسن این بیماری آغاز کرد. این دانشگاه به تازگی عنوان کرده که دستاوردهای مهمی در این زمینه به دست آورده است.این اتفاق در دو مرکز در آلمان و آمریکا نیز رخ داده و دو کشور مذکور نیز برای به دست آوردن واکسن کرونا تلاش هایی انجام داده اند. این واکسن ها در مرحله حیوانی موافقیت آمیز بوده و به مرحله انسانی نیز رسیده است. درنهایت نتایج تحقیقات آنها نیز موثر بوده اما هنوز نمی توان ادعایی در خصوص واکسینه شدن در برابر ویروس کرونا داشت و باید گفت هیچ واکسنی برای بیماری کرونا به صورت قطعی وجود ندارد.


عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران درباره واکسن ساخته شده توسط چین و روسیه تصریح کرد: واکسنی که چین ساخته هنوز در مرحله آزمایش است. همچنین از سوی دیگر نیز روسیه عنوان کرده واکسن کرونا را تولید کرده است. این در حالی است که مشکلی که داروی ضد درد دکتر رزاقی روسیه در این زمینه دارد؛ دیدگاه های سازمان های بهداشتی بین المللی را نمی پذیرد و به تنهایی واکسن را تولید کرده است. به همین دلیل هنوز مشخص نیست ماهیت این واکسن چیست و چه کاربردی خواهد داشت.


وی در ادامه افزود: روسیه به تنهایی ماهیت واکسن را تأیید کرده و روانه بازار کرده است، اما هنوز مواد بیولوژیک واکسن تولیدی خود را به مراحع بین المللی نداده است.سازمان بهداشت جهانی به همراه مرکز بهداشت اتحادیه اروپا و آمریکا اگر یک واکسن را از نظر پزشکی و علمی تأیید کنند برای ما نیز قابل قبول خواهد بود. این در حالی است که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و ماهیت واکسن تولیدی روسیه برای مراکز معتبر جهان مشخص نیست.به همین دلیل نمی توان به صورت دقیقی در این باره اظهار نظر کرد.


رییس خرید کرم نیکا مرکز تحقیقات ایدز ایران خاطرنشان کرد: ویروس کرونا هیچ حساب و کتابی ندارد. به همین دلیل باید واکسن ساخته شده وارد بازار شود و کارکرد آن برای همه مشخص شود. اگر این واکسن واقعأ بتواند بیماری کرونا را درمان کند ایران از خرید آن هیچ ابایی ندارد و حتمأ این کار را خواهد کرد. با این وجود باید صحت این واکسن و کارآیی آن برای همه مشخص شود.


محرز بااشاره به این نکته که باید مشخص شود این واکسن به چه میزان مصونیت ایجاد می کند ،عنوان کرد: در مرحله نخست پزشکان گمان می کردند کسانی که این به این بیماری مبتلا می شوند، مجدد مبتلا نمی شود. با این وجود پس از چند ماه این مسأله زیر سوال رفت و مشخص شد؛ افراد مبتلا به کرونا امکان ابتلای مجدد نیز دارند.به همین دلیل وضعیت آنتی بادی این بیماری برای ما مشخص نیست. این وضعیت درباره واکسن نیز وجود دارد. ما هنوز نمی دانیم واکسن کرونا را باید سه ماه یک بار یزنیم و یا این احتمال وجود دارد هر سال مجبور باشیم این واکسن را تزریق کنیم.در خوش بینانه ترین حالت، می توانیم بگوییم واکسن کرونا را مانند واکسن آنفلوآنزا باید هر سال بزنیم. این وضعیت قابل قبول تر از این است که همه مردم دنیا بخواهند هر سه ماه یک بار این واکسن را استفاده کنند.


وی تاکیدکرد: ما هنوز افق روشنی درباره واکسن کرونا پیش روی خود نمی بینیم. درحالی که تلاش های زیادی صورت گرفته وبرخی از این تلاش ها نیز به مرحله آزمایش انسانی رسیده است. با این وجود هنوز نمی توانیم مدعی شویم واکسن بیماری کرونا تولید شده است. من امیدوارم تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفته هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.


آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا روز به روز در حال افزایش است و بسیاری از کشورهای جهان درحال تلاش برای ساخت واکسن این بیماری هستند. تلاش هایی که هنوز به نتیجه نرسیده اما امیدهایی در این زمینه به وجود آمده است.



منبع: سیناپرس








منبع