سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

مسمومیت با گاز منوکسید کربن را جدی بگیریم
مرگ بسیاری از هموطنان در سالهای اخیر در اثر استفاده نامناسب از وسایل گرمایشی (نفتی، زغالی و گازسوز) و سوخت ناقص آنها، ‏زنگ خطری است تا در استفاده از این وسایل توجه بیشتری شود. ‏



به گزارش ، سرپرست مدیریت حوادث و ساختار عسل پزشکی فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مسمومیت با گاز منوکسید کربن یکی از مرگبارترین انواع مسمومیت ها است و به مرگ خاموش از آن یاد می شود. ‏ منوکسید کربن ، گازی بی رنگ، بی بو، بی طعم و غیر محرک است که در اثر سوختن ناقص سوخت های‎‏ فسیلی ‏مانند نفت، گاز، بنزین تولید می شود و در صورت مسمومیت،فرد به خواب رفته محصولات مدی هانی را آرام آرام به سوی خواب ابدی و مرگ می برد.


دکتر علی یزدانی خاطر نشان کرد: علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن می تواند به صورت بسیار متفاوت در افراد ظاهر شود. در ‏برخی موارد علایم و نشانه های مسمومیت با گاز منوکسید کربن به صورت اختلالات گوارشی مانند تهوع و ‏استفراغ در فرد ظاهر می شود. در اثر تماس طولانی با ژل مدی هانی منوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‏دهد.


وی تصریح کرد: تماس طولانی مدت با مقادیر کمتر گاز منوکسید کربن که اغلب در اثر زندگی در شهرهای با هوای آلوده رخ می دهد، می تواند فرد را به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا ‏سازد. ‎علایم مسمومیت با منوکسیدکربن در کودکان تهوع، استفراغ و اسهال می باشد که با مقادیر پایین تری از ‏منوکسیدکربن بروز می نماید. تماس طولانی مدت با گاز منوکسید کربن به ویژه در کودکان، می تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.


سرپرست مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز منوکسیدکربن مسموم شده است، انتقال مصدوم به هوای آزاد است. در ‏صورت قطع تنفس بیمار مسموم با منوکسید کربن و گاز های دیگردر صورت آشنایی افراد می توانند احیای قلبی ریوی پایه را آغاز و ‏با مرکز اورژانس115 سریعا تماس را برقرار نمایند .‏










منبع