سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اختصاصی/وقتی ماسک‌های ایمن در کمد خانه‌ها خاک میخورد
با تداوم همه گیری کرونا، استفاده از ماسک‌های یکبارمصرف شاید چندان به‌صرفه نباشد بنابراین می توانید با پارچه‌هایی که شاید در کمد خانه‌تان باشد، ماسکی زیبا و مطمئن بدوزید و بطور مکرر از آن استفاده کنید.



سرویس ترجمه ، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا(CDC) پس از چندین ماه تاکید بر اینکه تنها کادر درمان و بیماران مبتلا به کووید19 نیازمند استفاده از ماسک هستند، در گزارشی اعلام کرده که همه مردم ـچه بیمار و چه سالمـ باید از ماسک استفاده کنند. حتی دوالد ترامپ در یکی از سخنرانی های خود استفاده پانسمان نقره برای زخم پای دیابتی از ماسک را اقدامی داوطلبانه از سوی مردم عنوان کرده بود.


اما توصیه های جدید که مبنی بر مطالعات اخیر است نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به این ویروس، بدون علامت بوده و حتی افرادی که علامت‌دار هستند، از مدتی قبل از علامتدارشدن می توانند ناقل ویروس باشند. دانشمند ارشد مرکز امنیت بهداشت دانشگاه جان هاپکینز در این باره می گوید: یک ماسک می تواند مانعی برای سرفه یا عطسه افراد باشد ، با این حال هنوز مشخص نیست که شخصی بدون علائم چگونه و تا چه حد قدرت سرایت داشته یا مکانیسم گسترش آن به چه نحوی است.


وی گرفتگی ماهیچه ادامه داد:‌علیرغم وجود این موارد ناشناخته، عموم مردم بهتر است از ماسک های پارچه ای استفاده کنند تا مشکلاتی در تامین ماسک های جراحی یا N95 برای کادر درمان و کارکنان بخش های بهداشتی و مراقبتی ایجاد نشود. حال سوال اینجاست که بهترین پارچه برای دوخت یک ماسک ایمن، مطمئن و چندبار مصرف چیست؟


بنا بر پیشنهاد CDC، هر فردی می تواند در منزل با استفاده از یک روسری قدیمی، حوله دستی یا حتی دستمال سر ماسک پارچه ای خود را دوخته و تامین کند. همچنین دستورالعمل هایی برای دوخت ماسک صورت دوخته شده با پارچه با استفاده از دو مستطیل پارچه نخی - ترجیحاً "پنبه محکم اسپری نیواشا برای جوش صورت بافته شده ، مانند پارچه لحافی یا ملحفه های پنبه ای" ارائه شده است. اکنون مشاهده می کنید که گزینه های زیادی در داخل کمد خود دارید که می توانید برای دوخت ماسک از آن استفاده کنید. حتی اگر در کمد یا کشوی شما چنین موادی نباشد، می توانید آن را از هر خرده فروشی پوشاک یا پارچه‌فروشی تهیه کنید.


تحقیقاتی که به تازگی در این زمینه انجام شده نشان می دهد که برخی پارچه ها خاصیت بالایی در ممانعت از ورود ذرات داشته و در مقابل، برخی پارچه ها عملکرد بسیار ضعیفی دارند. به عنوان مثال ، یک قطعه پارچه فقط 1? ذرات را فیلتر می کند در حالی که قطعه دیگر 79? از ذرات ورودی را فیلتر می کند -بیشتر از ماسک های جراحی که بین 62-65? ذرات را فیلتر می کند.


به گفته یک پزشک بیماری های عفونی، پارچه های نخی ضخیم و با درجه ضخامت بالاتر عملکرد بهتری نسبت به پارچه هایی با تعداد نخ کمتر و بافت بازتر دارند. و اگر مطمئن نیستید پارچه ای که در خانه دارید به اندازه کافی ضخیم است یا خیر ، پیشنهاد می شود که آن را مقابل نور شدید یا نور خورشید نگه دارید. اگر نور به راحتی عبور می کند، عمل فیلتراسیون ذرات توسط این پارچه به خوبی انجام نمی شود. اما اگر بخش اعظمی از نور توسط پارچه مسدود می شود ، این پارچه به عنوان ماسک عملکرد بهتری دارد.


هرچه پارچه ضخیم‌تر و بافت آن سنگین‌تر و محکم‌تر باشد، ایمنی ایجاد شده توسط آن بیشتر خواهد بود.


منبع: Health/ آوریل 2020

مترجم: لیلا فرجی







منبع