سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اختصاصی/  خانه‌نشینی کرونایی و کابوس بنام کم‌خوابی
مشکلات خواب مانند کم خوابی، کابوس دیدن و خوابیدن نامنظم در طول روزهای کرونایی که ناچاریم دائما در خانه بمانیم بسیار رایج است.



سرویس ترجمه ، خوب در زمان مناسب فواید بی‌شماری دارد:‌ کاهش استرس و احتمال بروز افسردگی، بهبود علمرکد شناختی ترمیم بدن و دفع بیماری. اکنون و در جریان همه‌گیری کرونا، اهمیت خواب برای سلامتی از هر زمان دیگری بیشتر است. این در حالی است که بسیاری از مردم برای آنکه هشت ساعت خواب شبانه روزی را داشته باشند، باید تلاش و تقلای زیادی کنند. بنا بر گزارشی که به تازگی منتشر شده، استفاده از داروهای ضدبی‌خوابی، ضداضطراب و ضدافسردگی بیشتر شده،‌به طوری که نسخه های حاوی چنین داروهایی در فاصله مارس و فوریه 2020 ، 21 درصد بیشتر از فاصله زمانی سال 2015 تا 2019 می باشد. مصرف این داروها در ماه مارس و زمانی زخم ساق پا که سازمان بهداشت جهانی به طوررسمی همه گیری کرونا را اعلام و ایالات متحده نیز در واکنش به این بحران ، شرایط اضطرار ملی را مطرح کرد، به اوج خود رسید.


یکی از متخصصین مرکز جامع صرع در این زمینه می گوید: وضعیتی که کووید19 برای زندگی همه ما ایجاد کرده، بی سابقه است. همه ما تحت تاثیر قرار گرفته ایم. اکتر افراد در شرایط این چنینی، روی نقاط منفی متمرکز می شوند و در نتیجه، سطح اضطراب زیادی را متحمل می شوند. همین اضطراب خواب آنها را نامطلوب کرده و نظم خواب و بیداری آنها را بهم می زند. در تحقیقی که در مرکز مغز و سلامت روان استرالیا انجام شده، تایرات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی این همه‌گیری بررسی شده است. نتیجه اینکه،‌ همه این تاثیرات بر نحوه خواب ما اثر داشته و سطح استرس و وضعیت خلق و خوی ما را تغییر می دهد.


آشفتگی وضعیت مالی و همچنین لایتسیموس نگرانی درباره سلامتی خود و خانواده،‌ اصلی ترین عوامل بروز اضطراب و مشکلات خواب در افراد است. قرنطینه خانگی و منزوی‌شدننیز می تواند عادات خواب را تحت تاثیر قرار دهد. بدیهی است که ارتباط میان استرس و مسائل خواب،‌ پیچیده است. مطالعات نشان می دهد استرس بر روند فعالیت انتقال‌دهنده های عصبی که در مغز فعال هستند، تاثیر می گذارد. مغز برای واکنش به استرس، کورتیزول ترشح می کند و این ماده شیمیایی، تعادل خواب و بیداری را در مغز بهم می زند. افزایش تعداد رویاها نیز از تبعات این شرایط است.


پزشکان معتقدند اختلال بی‌خوابی که غالبا در خانواده‌ها وجود دارد با مسائل مربوط به بهداشت روان ارتباط تنگاتنگی دارد. تغییر ناگهانی در فعالیت های روزمره و انزوای اجتماعی ناشی از قرنطینه زمینه ای برای تشدید این اختلال به شمار می آید. این وضعیت زمانی بدتر می شود که شما دائما در شبکه های اجتماعی و رسانه ها در حال پیگیری اخبار مربوط به کرونا پماد برای جوش خوردن بخیه سزارین باشید. این کار، به خواب رفتن را کاری به مراتب دشوارتر می کند. بی‌خوابی ناشی از افسردگی نیز موجب می شود فرد در طول روز دائما در حال چرت زدن باشد.


گاها ممکن است در ابتدای شب به راحتی به خواب می روید اما با کوچکترین تحریک یا صدایی از خواب می پرید. بی شک این تحریکات اندک در طول شب زیاد بوده و در نتیجه شما خوابی تکه‌تکه و کوتاه را تجربه می کنید. علت اصلی این وضعیت نیز استرس،‌ شناخته شده است. اطلاعات در زمان خواب در مغز ما پردازش می شود. بسیاری از کارهای روزمره ما تحت تاثیر کرونا مختل شده ،‌همه ما زمان بیشتری را در منزل می گذرانیم و همین کار،‌ تنش هایخ انوادگی را افزایش داده است. این روزها، گردش در یک مرکز خرید ، سینما رفتن یا گردش با دوستان که می تواند استرس ما را کاهش دهد، ممنوع شده است. همه و همه این موارد،‌ اضطراب‌آفرین و در نتیجه مختل کننده خواب ما هستند.


با تمامی این اوصاف، راهکارهایی برای مقابله با مشکلات خواب و بهبود وضعیت آن توسط پزشکان و متخصصان توصیه شده است. سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و هنگام بیدار شدن 15 تا 30 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید. هنگامی که کاملا خواب آلوده هستید به رختخواب بروید ، اما بیشتر از هفت تا نه ساعت را نخوابید. میانگین ساعت خوابی موردنیاز یک فرد بزرگسال، هشت ساعت در شبانه روز است. سعی کنید از چرت زدن در طول روز خودداری کرده و در مصرف کافئین و الکل به خصوص در عصرگاهان احتیاط کنید.


از فواید ورزش دائمی و روزانه غافل نشوید ولو در حد پیاده روی ساده. سعی کنید ورزش را در ساعات منطمی انجام داده و اگر امکان آن هست، در بیرون از منزل باشد. هر منبعی را که به شما اضطراب وارد می کند، ترک کنید. در ساعات نزدیک به خواب استفاده از شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها را محدود کنید.



منبع:‌ Health

مترجم:‌ لیلا فرجی







منبع