سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اختصاصی/ استرس و اضطراب کرونایی خود را کنترل کنید
وقتی اخبار مربوط به کووید19 را به صورت مستمر پیگیری می کنید، بی شک دچار اضطراب و استرس ناشی از این همه گیری می شوید ، اما راه حل این تشویش چیست؟



سرویس ترجمه ، این روزها انجام هر کاری بدون شنیدن کلمه «کرونا» غیرممکن است. هیاهوی رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی درباره کووید19 هر روز بیشتر و بیشتر می شود و حتی فروشگاه ها و خرده فروشان از فروش مواد ضدعفونی کننده و انواع ماسک پول خوبی بدست آورده اند. این یک هراس و نگرانی واقعی بین مردم است،‌ مخصوصا هنگامی که تقریبا تمامی اخباری که روزانه منتشر میشود،‌مربوط به کروناست. بسیاری از مردم دچار اختلالات اضطرابی شده و تکرار و یادآوری اطلاعات روزانه مربوط به کرونا تنها باعث آسیب بیشتر به روح و روان مردم می شود.


البته این ترس بی دلیل هم نیست. قیمت پانسمان مرطوب بر اساس گزارش‌ها،‌ ویروس کرونا تاکنون جان بیش از 511 هزار نفر را در سراسر دنیا گرفته است که از این تعداد، 76 هزار نفر آنها در آمریکا بوده اند. طبق گزارش CDC،‌ شیوع کرونا در بیشتر از نیمی از ایالت های این کشور رو به افزایش است و این بدان معناست که اکثر مردم در این مناطق به ویروس مذکور مبتلا می شوند و شاید اصلا ندانند چگونه و از کجا.


در حالی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها تاکید دارد که خطر کلی تهدیدکننده شما برای ابتلا به کرونا،‌اندک است اما اطلاعات موجود برای ایجاد اضطراب کافی است. شاید همین که «هنوز ابهاماتی درباره ویروس کرونا وجود دارد» استرس و اضطراب‌آفرین باشد. گیل سالتز،‌استادیار روانپزشکی در این باره می گوید: هرچه ابهامات و خطرات راجب کرونا بیشتر می شود، به همان میزان اضطراب میان مردم افزایش می یابد. احساس ناشناختگی بیشتر معادل است با اجساس عدم‌اطمینان بیشتر. نامرئی بودن این تهدید نیز عاملی برای تشدید هراس افراد شده؛ اینکه نمی دانیم ژل هارتمن تهدید کجاست و احیانا از کدام نقطه ممکن است ما را مورد حمله قرار دهد. در نتیجه تسلط و کنترل کمتری روی آن داریم.


همه آنچه در خصوص اضطراب ناشی از شیوع کرونا گفته شد، قابل درک است. شما در حالی که با رعایت تدابیر بهداشتی، خود را از ابتلا به این ویروس محفوظ نگه می‌دارید می توانید با برخی اقدامات نیز اضطراب خود را کنترل کنید:


1/ ارزیابی تهدیدی که برای شخص شما وجود دارد. این کار می تواند درصد احتمالی ابتلای شما به کرونا را تخمین بزند. شما چقدر در معرض افرادی هستید که تست کرونای مثبت داشته اند و یا اخیرا به این بیماری مبتلا شده اند،‌ آیا خودتان بیماری زمینه ای یا مشکلات تنفسی ندارید. ارزیابی این مسائل می تواند احساس کنترل سلامتی را به شما بدهد. شما نباید دریافت‌:ننده منفعل اطلاعات باشید،‌ بلکه در قضاوت مسائل مشارکتی فعال داشته باشید.


2/ دریافت اخبار و اطلاعات کرونایی را محدود کنید. اینکه بدانید کرونا در چه حوزه‌ای مشکل بیشتری ایجاد کرده و کجا ارتباط بیشتری با شما پیدا می کند، کافی است. نیازی نیست که تمامی اخبار در این مورد را پیگیری کرده و از هر چه در مورد این ویروس گفته می شود، سر در بیاورید. اگر عاشق پیگیری اخبار هستید، پیگیری آن را به یک زمان مشخص و رسانه های معتبر محدود کنید. هرچه بیشتر خود را در معرض موضوعی ترسناک قرار دهید که کنترل محدود بر آن وجود دارد، بیشتر احساس اضطراب خواهید کرد.


3/ بدانید که نگرانی درباره کرونا،‌ طبیعی است. ویروس کرونا مرگبار و دردسرساز است و این امر،‌ بر کسی پوشیده نیست. بدانید که اضطرابی که در این باره دارید، طبیعی است اما اجازه ندهید التهاب و ناآرامی وجود شما را تسخیر کند. اگر به آنچه نگرانی به سر شما می آورد،‌تن دهید استرس و اضطراب شما روز به روز بدتر و بدتر می شود. در ذهن و کلام خود،‌ویروس کرونا را بزرگتر از چیزی که هست نکنید.


4/ دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی انجام داده و پیگیری کنید. اگر هر بار که فرد غریبه‌ای را می‌بینید که ماسک پوشیده،‌ هراس وجود شما را می گیرد بدانید که استفاده از ماسک توسط دیگران منفعت بزرگی برای شما دارد. علاوه بر این، سعی کنید با افراد بیمار تماس نزدیک نداشته باشید و در خارج از خانه،‌حتی الامکان چشم، بینی و دهان خود را لمس نکنید. رعایت تدابیر بهداشتی به شما این امکان را می دهد که بر موقعیت موجود کنترل داشته و در نتیجه، اضطراب خود را کاهش دهید.


منتظر نباشید که از آسمان،‌ راهکاری برای رفع اضطراب شما نازل شود. این شما هستید که با حضور در مکان امنی مانند خانه خود و یادآوری به خود که «من تمام تدابیر بهداشتی لازم را رعایت کرده ام» ، آرامش را برای خود ایجاد کنید. این را بدانید که ویروس کرونا در خیلی از مناطق اصلا وجود ندارد.



منبع: Health

مترجم: لیلا فرجی







منبع