سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

اختصاصی|دو راهکار کلیدی برای خلاصی از ویروس کرونا/ آیا جهش ویروس واکسن را بی اثر می کند؟
عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران با اشاره به اینکه کنترل سویه وحشی ویروس، اولین و مهمترین قدم در جهت کنترل بیماری کووید 19 می باشد، بیان کرد: باید هر چه سریعتر واکسن طراحی و واکسیناسیون انجام شود تا جلوی گردش ویروس تیپ وحشی گرفته شود و بتوان تا حدی زنجیره انتقال عفونت را قطع و ویروس را مهار کرد.



در بخش اول گفتگو در خصوص علت نامگذاری ویروس جهش یافته کرونا به نام ویروس کرونای انگلیسی و همچنان وضعیت شیوع این ویروس جدید در ایران با دکتر مهرداد روانشاد، عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران به گفتگو پرداختیم.


کشف بیش از 400 جهش در ویروس کرونا


در این بخش در خصوص ضرورت ساخت واکسن شرکت وارد کننده بی بران کرونا و میزان اثر گذاری واکسن های ساخته شده خارجی و داخلی کووید 19 با توجه به جهش های اخیر آن صحبت کردیم که مشروح آنرا در زیر می خوانید:


دکتر روانشاد با بیان اینکه ویروس عامل بیماری کووید 19 تاکنون بیش از 400 جهش داشته است به خبرنگار گفت: خوشبختانه این جهش ها بجز جهشی که اخیرا در انگلیس شناسایی شده، تأثیری در بیماری زایی نداشته است.


وی افزود: باید در نظر داشت که برای شناسایی جهش ها یا موتاسیون ها نیاز به تجهیزات و کیت های آزمایشگاهی دقیق و بروز است که به دلیل تحریم کشور ما، دسترسی محدودی به این ابزار دقیق وجود دارد، بنابراین اینگونه مطالعات در کشور ما بسیار محدود انجام گرفته است.


باید توسعه ی واکسن داخلی کرونا را در اولویت قرار دهیم


او در خصوص ساخت واکسن کرونا اسپری پرونتوسان اظهار داشت:در خصوص واکسن ذکر این نکته ضروری است که تعداد دوز واکسن تولیدی در جهان محدود و مسلماً نمی تواند کلیه جمعیت ها را پوشش دهد. بنابراین باید زمان را از دست ندهیم و تا جایی که می توانیم واکسن داخلی را توسعه و گسترش بدهیم تا امکان پوشش جمعیت کشور فراهم شود و در صورت کمبود، از واکسن وارداتی نیز کمک بگیریم.



این ویروس شناس گفت: با شناسایی سویه جهش یافته ویروس و در صورت اثبات ورود آن به ایران، باید واکسن را مجددا بررسی و یا در صورت نیاز طوری تغییر دهیم که سویه جهش را هم پوشش دهد. در ضمن باید در نظر داشت که واکسن طراحی شده قادر است بر علیه سویه وحشی ویروس که عمده بیماران و آمار تلفات را ایجاد کرده است مؤثر باشد و بتواند آن را کنترل نماید، بنابراین زیر سؤال بردن واکسن غیر منطقی و غیر علمی می باشد.


دو راه کلیدی برای خلاصی همیشگی از کرونا


وی مشکل عروقی با تأکید براینکه کنترل سویه وحشی ویروس اولین و مهمترین قدم در جهت کنترل بیماری کوید 19 می باشد، خاطرنشان کرد: از دست دادن زمان و غفلت به هیچ عنوان قابل پذیرش نخواهد بود چرا که منبع اصلی سویه های جهش یافته و شاید خطرناک تر همین سویه تیپ وحشی ویروس می باشد که البته با استفاده از واکسن قابل کنترل و پیشگیری است.


عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران، کنترل بیماری کووید 19 را از دو طریق ممکن دانست و عنوان کرد: یا باید واکسن تولید کنیم یا دارویی کاملا مؤثر و اختصاصی بر علیه کرونا ویروس. رسیدن به دارو بسیار پیچیده تر از واکسن است و زمان زیادی می برد. پس برای اینکه زمان از بین نرود و تلفات انسانی کنترل شود، باید هر چه سریعتر واکسن آن را طراحی و واکسیناسیون انجام شود تا جلوی گردش ویروس تیپ وحشی گرفته شود و بتوان تا حدی زنجیره انتقال عفونت را قطع و ویروس را مهار کرد.


بهبود یافتگان کرونا همچنان در خطر عفونت مجدد


او محلول پرونتوسان چیست گفت: می دانیم که دوره بیماری و همه گیری بسیار طولانی شده است اما از مردم می خواهیم که همچنان رعایت فاصله اجتماعی، ماسک زدن، ضدعفونی کردن و شستشوی صحیح دست را به طور مداوم انجام دهند. خوشبختانه با پایین آمدن آمار تلفات و مبتلایان در ایران، می توانیم امیدوار باشیم که انشاا... به شرایط ثابت و پایداری خواهیم رسید و با ورود واکسن عفونت و بیماری کنترل خواهد شد.



روانشاد توصیه ای جدی برای بهبودیافتگان کرونا داشت: افرادی که در ماه های قبل دچار بیماری کرونا شده و بهبودی یافته اند نیز باید همواره مسائل بهداشتی را بطور دقیق رعایت کنند چرا که احتمال عفونت مجدد در این افراد نیز محتمل است.


وی به گفت: علاوه بر جان فشانی کادر درمان و بهداشت کشور، باید اعتراف کرد که پایین آمدن آمار ابتلا و فوتی های کشور به سطح فرهنگ و شعور اجتماعی مردم و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی توسط آن ها ارتباط مستقیم دارد، چرا که در بسیاری از کشورهای اروپایی علی رغم توسعه یافته بودن، به دلیل رعایت کمرنگ موازین بهداشتی، هنوز آمار بالای عفونت و مرگ و میر گزارش می شود.


گفتگو: مشکات سخاوتی








منبع