سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

سردرد میگرنی را با مرزنجوش آرام کنید
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: مرزنجوش گیاهی معطر از خانواده نعناع است که دندان درد را تسکین می‌دهد و برای بیماری روماتیسمی از آن استفاده می‌شود. این گیاه برای تسکین دردهای میگرنی و بی‌خوابی نیز مفید است.



به ژل ایکس پرونتوسان گزارش ، محسن پویان ضمن اعلام این مطلب گفت: مرزنجوش گیاهی علفی، یک ساله و در بعضی مواقع دو ساله با ساقه‌ای راست و شاخه و برگ‌های متقابل بیضی شکل است که گل‌های سفید و ریز آن از بغل برگها در خوشه‌های به هم فشرده‌ای می‌رویند. میوه آن به صورت فندقه و چهار قسمتی است و فقط در مناطق گرمسیری تشکیل می‌شود. تمام قسمت‌های ژل پزشکی گیاه دارای عطر خوشایند است. گیاه تازه مرزنجوش دارای کربوهیدرات، فیبر، فلاونوئید، ویتامین‌های A، C، E، K، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، نیاسین و فولات است.


مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با بیان این‌که مرزنجوش یا سرمق گیاهی دارویی است که طبیعت آن گرم و خشک است، خاطرنشان کرد: این گیاه، سردردهای ژل دبریدمان سوداوی و بلغمی را برطرف می‌کند. همچنین برای درمان زکام اثرات مفید دارد و برای بهبود عوارض صرع مفید است.


پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه جویدن این گیاه از ترشح بزاق زیاد جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: دمنوش آن فرح‌آور بوده و مصرف دمنوش آن برای تسکین درد سینه، سرفه و تنگی نفس نافع است. وی با بیان اینکه این گیاه برای درمان نفخ و دل پیچه مفید است، افزود: در استعمال خارجی برای ترمیم زخم اثرات مفیدی دارد. اسانس آن در صنایع عطر و صابون کاربرد دارد و دمنوش این گیاه، برای بیماری هیستری مفید است و برای درمان استفراغ، اسهال و رفع خارش بدن مفید است.


به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، پویان تأکید کرد: مرزنجوش، دندان درد را تسکین می‌دهد، برای بیماری روماتیسمی از آن استفاده می‌شود و برای تسکین دردهای میگرنی و بی‌خوابی مفید است. دهانشویه آن، التهاب دهان و گلو را برطرف می‌کند؛ برای پیشگیری از سرطان روده مؤثر بوده و پخته شده آن، مخلوط با عسل برای از بین بردن جای جوش و سالک قابل استفاده است.








منبع