سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

9 نکته برای کنترل شب ادراری کودک
وقتی کودک شما رختخواب را خیس می‌کند، به او کمک کنید تا به روش صحیح مشکل را پشت سر بگذارد.




به گزارش به نقل از وب ام دی، برای بسیاری از بچه ها، این فقط زمان می‌برد. در همین حال، مواردی وجود دارد که شما و فرزندتان می‌توانید برای کمک به روند کار و ساده کردن آن انجام دهید.


1. سرزنش نکنید


اگر احساس عصبانیت یا ناامیدی کردید چون یک رختخواب خیس برای تمیز کردن دوباره دارید، احساسات خود را به سمت فرزند خود معطوف نکنید. آنها احتمالاً از این بابت احساس بدی دارند و این کار را عمداً انجام نداده‌اند. پس سرزنش نکنید.


آیا باید برای شب‌های خشک او را تحسین کنید؟ احتمالا نه. شب ادراری چیزی نیست که کودک شما بتواند آن را کنترل کند. بنابراین بهتر است به جای این موارد، تحسین را برای کارهای دیگری که آنها انجام می‌دهند و می‌توانند کنترل کنند انجام دهید.


2. دیدگاه مشخص کنید


اطمینان حاصل کنید که کودک ژل هارتمن شما می‌داند که شب ادراری تقصیر آنها نیست. اگر شما نیز چنین مشکلی داشته‌اید به کودک خود بگویید. می‌توانید به آنها کمک کنید تا بر این مشکلی غلبه کنند.


اگر فرزندان دیگری دارید، به آنها بگویید که شب ادراری را تحقیر نکنند. آماده اجرای این قانون باشید.


3. مرتب از دستشویی استفاده کنید


هنگامی که کودک خود را برای خواب آماده می‌کند، او را به دستشویی ببرید و سپس یک دقیقه قبل از خوابیدن دوباره اینکار را تکرار کنید. اینکار به تخلیه مثانه آنها کمک می‌کند.


اگر یک یا دو ساعت بعد از خواب کودک هنوز بیدار هستید، یکبار او را بیدار کنید تا به دستشویی برود. (یا اگر کودک شما بزرگتر است، ممکن است بتواند این عادت را برای خود تعیین کند.) اینکار از خیس شدن رختخواب جلوگیری نمی کند، اما می تواند آن را کاهش دهد.


4. زنگ هشدار خیس شدن رختخواب را امتحان کنید


بعضی از بچه‌ها رختخواب را خیس می‌کنند زیرا بدن آنها هنوز به آنها هشدار نمی‌دهد که وقتی مثانه آنها پر است از خواب بیدار شوند. زنگ هشدار خیس شدن در قیمت پانسمان مرطوب اولین علامت دفع ادرار کودکان را بیدار می‌کند. کودک لباس زیر مخصوص خود را با حسگرهایی می‌پوشد که هنگام خروج مقدار کمی ادرار با صدای بلند بوق می‌زند. صدای بوق، کودکی را که می‌تواند به دستشویی برود بیدار می‌کند.


با گذشت زمان، زنگ هشدار خیس شدن بدن را آموزش می‌دهد تا متوجه شود که هنگام پر شدن مثانه چه حسی دارد و بیدار شدن از خواب شب به خودی خود اتفاق می‌افتد


5. نحوه نوشیدن آنها را تغییر دهید


بعضی از بچه‌ها که نگران خیس شدن رختخواب هستند، تشنگی خود را تمام روز برطرف نمی‌کنند. تا غروب، آنها آنقدر تشنگی دارند، که زیاد می‌نوشند.


کودک خود را به نوشیدن بیشتر در طول روز تشویق کنید، و یک وعده نوشیدنی را همراه با شام میل کند (بدون پر کردن مجدد). نوشیدنی آخر شب را درست کنید و با نزدیک شدن به زمان خواب مایعات زیادی در سیستم آنها وجود نخواهد داشت.


6. بدون کافئین


عاقلانه است که از نوشیدنی‌های حاوی کافئین، از جمله کولا و چای سرد خودداری کنید. کافئین باعث می‌شود بدن روند تولید ادرار را تسریع کند. نوشیدنی‌های گازدار نیز می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند، بنابراین اطمینان مضاعف داشته باشید که کودک از نوشابه پرهیز کند.


7. تختخواب را به طور مناسب بپوشانید


از روکش تشک ضد آب زیپ دار استفاده کنید، بنابراین ادرار به تشک نخواهد رسید. پدهای ضدآب نیز برای قرار گرفتن در بین ملحفه‌ها و پتو وجود دارد. بعد از یک شب مرطوب، فقط باید بالشتک را بشویید، نه روتختی‌ها.


8. مهمانی شبانه؟ از ترفند خانه دوستان خوابیدن در شب استفاده کنید


کودکانی که رخنخواب را خیس می‌کنند نباید مهمانی شبانه را از دست دهند. دوستان آنها نمی‌دانند که آیا شما خوب برنامه ریزی می‌کنید یا خیر.


وسایلی مانند لباس زیر یکبار مصرف یا آستر کیسه خواب ضد آب را در کیف کودک خود قرار دهید تا نگران نباشند که یک مکان مرطوب باعث جدا شدن آنها شود.


همچنین می‌توانید لباس اضافی را در یک کیسه پلاستیکی ارسال کنید، در صورتی که لباس آنها خیس شود. آنها می‌توانند هر نوع لباس خیس را در کیف بگذارند.


استات دسموپرسین (DDAVP) دارویی است که ادرار شبانه را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای این خوابها استفاده شود. به طور معمول به کودکان بالای 6 سال داده می‌شود و می‌تواند علائم را تا 65 درصد بهبود بخشد.


9. بچه بزرگتر که رختخواب را خیس می‌کند؟


آنها ممکن است متوجه شوند که این عمل کار اضافی برای شما ایجاد می‌کند و نسبت به آن احساس گناه می‌کنند. اگر آنها می‌خواهند آن را جبران کنند، بگذارید به شما کمک کنند ملحفه را از روی تخت بردارند، لباسشویی را انجام دهند یا ملحفه‌های تمیز را دوباره روی تخت بگذارند. اما آنها را مجبور به انجام این کارها نکنید. اگر آنها فکر کنند که با لباسشویی مجازات می‌شوند‌، حال آنها حتی بدتر خواهد شد.


برخی از بچه‌های بزرگتر می‌توانند با دادن جوایز اندک به ازای هر شب خشک یا دیگر نقطه عطف، به خود انگیزه دهند تا به اهداف خشک خود برسند. یک جایزه از طرف والدین ممکن است کودک خردسال را هیجان زده کند، اما برای کودک بزرگتر، پاداش ممکن است معنای بیشتری داشته باشد اگر آنها آن را طبق قوانین خود بدست آورند.


بچه‌های بالغ تر نیز ممکن است آماده باشند تا تصاویر مثبت را امتحان کنند، فرایندی که در آن بچه‌ها بر روی اتفاق خوبی تمرکز می‌کنند که می‌خواهند اتفاق بیفتد. درست قبل از خواب، آنها به خشک بیدار شدن فکر می‌کنند. اگر آنها اغلب به اندازه کافی فکر می‌کنند، ممکن است به موفقیت آنها کمک کند.


منبع: وبسایت سلامت








منبع