سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

آیا درد تخمک‌گذاری طبیعی است؟
حداکثر 50? از زنان حداقل یک بار در زندگی خود دچار درد تخمک‌گذاری می‌شوند. بعضی از زنان - حدود 20? - هر ماه درد تخمک‌گذاری دارند.






به گزارش به نقل از وری ول فمیلی، به طور کلی، این طبیعی است.درد شدید، اما اغلب اینگونه نیست. درد شدید یا طولانی مدت لگن ممکن است علامت آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن باشد. اگر درد از داشتن رابطه جنسی یا ادامه زندگی روزمره شما جلوگیری می‌کند، این نیز طبیعی نیست.


گاهی اوقات، دردهایی که تجربه می‌کنید که هیچ ارتباطی با تخمک‌گذاری ندارد. در این موارد چه چیزی می‌تواند باعث درد شود؟


درد تخمک گذاری چیست؟


اصطلاح دیگر درد تخمک‌گذاری «میتل‌شمرز» mittelschmerz) است. اصطلاح آلمانی برای ”درد میانی“ است.


درد تخمک‌گذاری لزوماً دقیقاً در لحظه آزاد شدن تخمک از تخمدان رخ نمی‌دهد. ممکن است چند روز قبل یا بعد از تخمک‌گذاری رخ دهد.


درد تخمک‌گذاری چه حسی دارد؟


اغلب احساس خستگی و دردناکی را تجربه می‌کنند که برای چند ساعت یا حتی طی چند روز ادامه دارد. بعضی زنان درد ناگهانی و شدیدی را تجربه می‌کنند که فقط یک لحظه طول می‌کشد.


اگرچه این درد به طور معمول خفیف است، اما برخی از زنان را به علت پزشکی شیمی مشکوک بودن به آپاندیس به بیمارستان می‌برند- اگرچه چنین واکنش شدید نادر است.


ممکن است متوجه شوید که درد یک طرف در مقابل طرف دیگر بیشتر است. گرچه ممکن است به شما گفته شود که تخمدان‌ها ”به صورت نوبتی تخمک‌گذاری می کنند“ اما این درست نیست. تخمک‌گذاری یک طرف بیشتر از طرف دیگر طبیعی است.


چه عواملی باعث درد تخمک‌گذاری می‌شود؟


هیچ کس مطمئن نیست که چه چیزی باعث درد تخمک‌گذاری می‌شود، اما چند نظریه وجود دارد.


• تورم یا پارگی فولیکول روی تخمدان. با این کار مقداری مایعات اضافی آزاد می‌شود که ممکن است منجر به درد مبهم شود.


• خود تخمک، بیرون آمدن از فولیکول می‌تواند باعث درد شدید و ناگهانی برخی زنان شود.


• اسپاسم لوله‌های رحمی یا رحم با نزدیک شدن تخمک گذاری.


چه عواملی باعث درد شدید تخمک‌گذاری می‌شود؟


آندومتریوز می‌تواند در هر زمان باعث درد لگن شود، اما در طی چرخه قاعدگی و نزدیک تخمک‌‌گذاری می‌تواند بسیار شدید باشد. برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز قبل از تخمک‌گذاری و در حین تخمک‌گذاری درد بسیار بدی را تجربه می‌کنند که نمی‌توانند راحت رابطه جنسی برقرار کنند، این مسئله باعث می‌شود رابطه جنسی برای بارداری دشوار باشد.


گرچه آندومتریوز تنها دلیل احتمالی پماد عسل برای زخم رحم درد غیر‌طبیعی در هنگام تخمک‌گذاری نیست. مثلا:


• عفونت لوله‌های رحمی می‌تواند منجر به درد شدید تخمک‌گذاری شود


• فیبروئیدها و کیست تخمدان می‌توانند دردهای میانه چرخه ایجاد کنند


• سندرم تحریک بیش از حد تخمدان، که معمولاً در زنانی که از برخی داروهای باروری استفاده می‌کنند، ایجاد می‌شود، می‌تواند باعث درد شدید لگن شود


برنامه‌ریزی بارداری و درد تخمک‌گذاری


برخی تحقیقات نشان می‌دهد که درد تخمک‌گذاری در واقع می‌تواند نشانه تخمک گذاری باشد. یک مطالعه نشان داد که در همان روز به اوج رسیدن هورمون لوتئین‌ساز (LH) اتفاق می‌افتد. هورمونی است که توسط کیت‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری شناسایی می‌شود. اوج آن در بارورترین زمان شما، درست قبل از تخمک‌گذاری است.


با این حال، مطالعه دیگری با استفاده از تکنولوژی سونوگرافی، درد عضلات در اواسط چرخه را به تخمک‌گذاری واقعی مرتبط کرد و متوجه شد که تخمک گذاری دو روز پس از گزارش درد جانبی در خانم‌ها اتفاق افتاده است. این امر باعث می‌شود درد تخمک‌گذاری به روشی ایده‌آل برای تعیین وقت جنسی برای بارداری تبدیل شود زیرا شما باید قبل و نه بعد از تخمک‌گذاری رابطه داشته باشید.


اگرچه ممکن است این علامتی باشد که نشان‌دهنده نزدیک بودن تخمک‌گذاری است، اما بهتر است به عنوان روش اصلی پماد آلفا برای سوختگی برای تشخیص زمان باروری، به درد تخمک گذاری اعتماد نکنید.


درد تخمک‌گذاری در مقابل دردهای لانه‌گزینی


برخی از خانم‌ها درد را در زمان لانه‌گزینی گزارش می‌کنند . لانه‌گزینی چند روز تا یک هفته پس از تخمک‌گذاری انجام می‌شود، بنابراین با درد تخمک‌گذاری یکسان نیست.


مطمئناً، خانم‌هایی که درد عضله دارند، درد واقعی را تجربه می‌کنند، اما تشخیص اینکه آیا این درد لانه‌گزینی است، تخمک‌گذاری یا چیز دیگری است، تشخیص آن دشوار است.


چگونه درد تخمک‌گذاری را درمان کنیم؟


بعضی از خانمها فقط یک انفجار سریع درد شدید برای تخمک گذاری دارند. درد می‌کند! اما پس از آن از بین می‌رود اما زنان دیگر ممکن است ناراحتی طولانی مدت‌تری را تجربه کنند.


اولین کاری که اکثر افراد هنگام درد به فکر انجام آن هستند استفاده از مسکن بدون نسخه، مانند ایبوپروفن یا استامینوفن است. این یکی از گزینه‌های درد تخمک گذاری است.


با این حال، برخی از مطالعات کوچک ارتباط احتمالی بین مسکن‌های معمول درد و افزایش زمان حاملگی، به ویژه با ناپروکسن و ایبوپروفن را پیدا کرده‌اند. مطالعات دیگر چنین ارتباطی پیدا نکرده‌اند.


در این مطالعات نیز دشوار است که علل درد را که می‌تواند بر باروری نیز تاثیر بگذارد، جدا کرد. به عنوان مثال، آندومتریوز می‌تواند باعث درد شود - از جمله درد در حدود زمان تخمک گذاری - و ناباروری. زنان مبتلا به آندومتریوز بسیار بیشتر از داروهای مسکن استفاده می‌کنند. اما چگونه می‌توان فهمید که آندومتریوز است یا دارویی که بارداری را به تاخیر می‌اندازد؟ بسیار نامشخص است.


اگر می‌خواهید از داروی مسکن استفاده کنید، استامینوفن کمترین میزان اثبات تاثیر را روی باروری دارد.


اگر می‌خواهید در هنگام بارداری از مصرف هرگونه داروی تسکین‌دهنده درد خودداری کنید، داروهای مناسب برای درد قاعدگی می‌توانند به درد تخمک‌گذاری کمک کنند. یک حمام گرم، استراحت یا یک کیسه آبگرم را در نظر بگیرید.


چه موقع با دکتر خود تماس بگیرید


فریبنده است که امیدوار باشید درد از بین برود، اما درد شدید - در هر زمان از ماه - باید بررسی شود. در موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:


• درد شما شدید است


• در حال استفراغ یا اسهال شدید


• در تنفس مشکل دارید


ممکن است ”درد تخمک گذاری“ شما را برای مشکلات جدی‌تر مانند آپاندیس یا سایر مشکلات شکم گیج کنید. ملاقات دکتر ممکن است یک دردسر به نظر برسد، اما ارزش آن را دارد.


درد تخمک‌گذاری می‌تواند طبیعی باشد. با این حال، اگر درد تخمک‌گذاری به خصوص شدید نیست اما در زندگی روزمره شما تداخل ایجاد می‌کند یا باعث ایجاد درد در هنگام رابطه جنسی می‌شود، باید با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا علت را مشخص کنید و راه‌حل‌هایی برای بهبود روابط و کیفیت زندگی روزمره شما ارائه دهد.


منبع: وبسایت سلامت








منبع