سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

تحریک پذیری، بی‌قراری و اضطراب از عوارض  مصرف خودسرانه داروی ریتالین
عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کسانی که تمرکز ناکافی و ضعف در حافظه و یادگیری دارند بلافاصله به روانپزشک مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروی ریتالین که وضعیت نامناسب فرد مصرف‌کننده را شعله‌ورتر می‌کند به‌شدت شرکت وارد کننده بی بران خودداری کنند.



به گزارش ،دکتر محبوبه اسلام‌زاده عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متیل فنیدیت با نام تجاری ریتالین که متاسفانه به عنوان "داروی مطالعه"مشهور شده از داروهایی است که جهت درمان اختلال "کمبود توجه بیش فعالی" مورد تایید قرار گرفته است، اما متاسفانه مقدار زیادی از این دارو محلول پرونتوسان چیست مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد.


وی افزود: یکی از این گروه‌ها دانشجویان هستند و با این امید که بیدار بمانند، تمرکز بیشتری داشته باشند و خود را برای امتحانات آماده کنند این دارو را با زحمت و به قیمتی گزاف از بازار آزاد تهیه و سوءمصرف می‌کنند.


عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مشکل عروقی اگر چه این دارو در بسیاری از مبتلایان به اختلال کمبود توجه بیش فعالی اثرات آرام بخشی دارد، اما در افراد فاقد این اختلال می‌تواند با تحریک پذیری، بی‌قراری، اضطراب و احساس ملال همراه باشد، خاطرنشان کرد: سایر عوارض این دارو هم شامل مواردی همچون کاهش اشتها، درد سردل، تهوع، کاهش وزن، سرگیجه، بیخوابی و کابوس شبانه بوده است.


دکتر اسلام‌زاده تصریح کرد: داروی ریتالین اسپری پرونتوسان می‌تواند سبب تجربه‌های ناخوشایندی مانند دندان قروچه، احساس راه رفتن مورچه روی بدن و حتی توهم شود و تا زمانی که افراد طبق دستور پزشک و با همان میزان دوزی که پزشک تجویز کرده است دارو را ادامه دهند می‌توانند عملکرد خود را بهبود ببخشند و از عوارض منفی آن در امان باشند، اما مصرف خودسرانه این دارو می‌تواند سبب اعتیاد، تشدید اختلالات اضطرابی و بیماری‌های جسمی مانند پرکاری تیروئید، اختلالات قلبی عروقی، تشنج و فشارخون شده و حتی باعث مرگ شود.


وی تاکید کرد: افرادی که احساس می‌کنند تمرکز کافی جهت مطالعه ندارند لازم است توسط روانپزشک ویزیت شوند، چه بسا علت اختلال تمرکز، اضطرابی پنهان باشد که مصرف ریتالین آن را شعله‌ور کند.


منبع:دانشگاه علوم پزشکی مشهد







منبع