سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

دسرهایتان را با وسواس انتخاب کنید!
کودکان قبل از وعده اصلی ژله و پاستیل مصرف نکنند ، زیرا از اشتهای آنان جلوگیری می کند.

به گزارش ،دسرها، خوراکی‌های خوشمزه و اغلب شیرینی هستند که ما عادت کرده ایم هر زمانی از آن ها استفاده کنیم. یکی از دسرهای دوست‌داشتنی، پودرهای ژله‌ای است که هم به سادگی تهیه می‌شود و هم به دلیل رنگ‌های متنوع به سفره ما رونق می‌بخشد. به دلیل اهمیت انتخاب دسرهای سالم به ویژه برای کودکان به سراغ خانم دکتر سمیرا یگانه زاد، مدیر گروه پژوهشی فراوری مواد غذایی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی وعضو هیئت علمی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی رفتیم تا اطلاعات بیشتری درباره دسرهای خرید کرم نیکا ژله ای و به ویژه دسرهای اکلیلی به دست بیاوریم.


ارزش غذایی ژله‌ها

دکتر یگانه زاد درباره ارزش غذایی ژله می‌گوید: «از نظر ارزش غذایی بیشترین ترکیب موجود در فرمولاسیون ژله، آب و شکر (ساکاروز) است. ترکیبات دیگر مانند ژلاتین، طعم دهنده، رنگ و سایرافزودنی‌ها درصد کمی از فرمولاسیون ژله‌ها را تشکیل می دهند. بدیهی است مصرف بیش از اندازه شکر مطلوب نیست و همه می دانند که مصرف شکر را باید به حداقل رساند. سهم سایر ترکیبات به جزآب هم در فرمولاسیون ژله‌ها بسیار کم است که با مصرف محدود این محصولات، شاید خیلی نتوان در باره اثر گذاری آن‌ها بر سلامت مصرف کننده اظهار نظر کرد. هرچند ذکر این نکته ضروری است بیماری صرع که هرچه افزودنی های مورد استفاده طبیعی و با منشأ مورد اطمینان باشد قطعا برای سلامت مصرف کنندگان مفیدتر خواهد بود.»


هزینه - فایده مصرف ژلاتین

وی درباره خاصیت ژلاتین موجود در ژله ها می گوید: «در خصوص این‌که آیا میزان ژلاتین استفاده شده در فرمولاسیون ژله و پاستیل می تواند از نظر مفید بودن برای استخوان سازی و ... قابل تامل باشد، باید این موضوع را در نظر گرفت که همزمان با ژلاتین، شکر و سایر ترکیبات هم مصرف می‌شود و همان‌طور که می‌دانیم استرس، اضطراب و چاقی از عوارض مصرف بیش از اندازه شکر در کودکان است. مطابق برخی دستورالعمل های مورد استفاده در آمریکا، میزان مصرف شکر افزوده در کودکان بدون در نظر گرفتن سن و جنس باید کمتر از 10 درصد داروی ضد درد دکتر رزاقی کالری روزانه باشد. همچنین انجمن قلب آمریکا ،برای افراد دو تا 18 ساله و خانم‌ها مصرف کمتر از 25 گرم یا حدود شش قاشق چای خوری شکر و برای آقایان 36 گرم یا 9 قاشق چای خوری در روز را مستقل از میزان کالری دریافتی توصیه می کند. هر چند در کشورما و سایر کشورها این حداقل ها توسط افراد رعایت نمی شود.»


ژله‌های اکلیلی

دکتر یگانه زاد ادامه می‌دهد: « همه از این موضوع آگاهی دارند که نباید به میزان زیاد ژله، پاستیل یا سایر محصولات قنادی را استفاده کنند یا این محصولات نباید جایگزین وعده‌های غذایی اصلی بشوند. برای کودکان توصیه می شود قبل از وعده اصلی ژله و پاستیل مصرف نشود زیرا ترکیبات مورد استفاده در فرمولاسیون آن تا حدودی از اشتها جلوگیری می کند.محصولات قنادی حاوی اکلیل از منظر زیبایی و ایجاد حس هیجان در مصرف کننده تولید می شود که عمدتا هم این اکلیل‌ها حاوی رنگ های مصنوعی است و ارزش غذایی ندارد. باتوجه به این‌که محصولات تولیدی کارخانه‌ای و معتبر موجود در بازار از نظر سازمان های نظارتی مورد تایید هستند، مصرف معمول آن ها و نه بیش از اندازه، سلامت مصرف کننده را به خطر نمی اندازد.»


ضرورت توجه به تهیه تنقلات سالم

دکتر یگانه زاد درباره ضرورت توجه به تهیه تنقلات سالم می‌گوید: «توسعه محصولات قنادی بدون شکر افزوده، بر پایه ترکیبات و افزودنی های طبیعی، حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و غنی شده از جهت گیری های جهانی برای تولید محصولات سالم است. به عنوان مثال، استفاده از عصاره های طبیعی

میوه ها و سبزی ها به عنوان عامل ایجاد طعم، بافت و رنگ از این موارد است. هر چند به دلیل قیمت بالاتر این ترکیبات، نیاز به اصلاح فرایند تولید و دست نیافتن به طعم و بافت مناسب مصرف کننده، تولیدکنندگان همان محصولات سنتی را ترجیح می دهند.»


منبع