سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

غذاهای موثر در رفع ترش کردن معده
آیا تا به حال این مشکل را تجربه کرده‌اید؟ ممکن است کمی حالت تهوع یا احساس درد خفیف داشته باشید و یا دچار سوزش معده آزاردهنده‌ای شوید.


به گزارش به نقل از وب ام دی با این حال به آن دچار می‌شوید و احساس خوبی هم نیست و نمی‌توانید بفهمید که آیا خوردن غذا موجب بهتر شدن یا بدتر شدن آن می‌شود؟


ترش کردن معده می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. تامارا دوکر فرویمن، نویسنده کتاب علل نفخ شکم می‌گوید:«بعضی از افراد بیشتر مستعد حالت تهوع و سوءهاضمه هستند»، اما چند عامل مشترک دارد:


الکل: الکل دستگاه گوارش را تحریک می‌کند. پانسمان نقره برای زخم پای دیابتی هر چه بیشتر الکل بنوشید و هر چه الکل بیشتر با دستگاه گوارش در تماس باشد، به خصوص روز بعد از آن احساس بدتری خواهید داشت.


معده خالی: وقتی ساعت زیادی بین غذا خوردن فاصله باشد، اسید معده ترشح می‌شود و PH معده کاهش می‌یابد و محیط اسیدی‌تری ایجاد می‌شود که در این صورت ممکن است منجر به حالت تهوع یا رفلکس معده شود.


زیاد غذا خوردن: وقتی معده پر از غذا باشد، عضله منقبض‌کننده بین معده و مری بیشتر مستعد شل شدن و باز شدن می‌شود و موجب می‌شود تا محتویات معده به طرف بالا برگردانده شود.


غذاهای مشکل‌ساز: گوجه‌فرنگی، سیر، پیاز، اسپری نیواشا برای جوش صورت نعناع و کلیه غذاهای پرچرب موجب شل شدن و باز شدن دریچه معده شوند(مخصوصاً اگر ترکیب این غذاها در یک وعده غذایی خورده شوند. خوردن یک شام ایتالیایی را تصور کنید. همه آدم‌ها با این غذاها مشکلی نخواهند داشت، اما این غذاها می‌تواند حساسیت‌زا باشند.


غذاهایی که می‌توانند تسکین‌دهنده باشند:


به گفته فرومن «در اینجا نام برخی از غذاها آورده شده است که به طور طبیعی می‌توانند ترش کردن معده را رفع کنند.»


زنجبیل: هزاران سال است که به عنوان یک روش درمانی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حقیقت یافته‌های خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد زنجبیل گرفتگی ماهیچه می‌تواند حالت تهوع را برطرف کند. فرومن، جویدن زنجبیل، خوردن چای زنجبیل یا گل زنجبیل طبیعی را به بیماران خود توصیه می‌کند (برچسب روی بسته آن را بررسی کنید).


نعناع: خوردن نعناع می‌تواند بعد از غذا باعث تسکین نفخ شکم شود (و در مورد سایر علت‌های درد شکمی نیز مورد بررسی قرار گرفته است)، بنابراین تاثیر یک لیوان چای نعناع برای شکم را بلافاصله بعد از غذا ببینید. اگر ریفلاکس (بازگشت محتویات اسیدی معده به درون مری) دارید، سعی کنید کاملاً درست رفتار کنید، زیرا نعناع می‌تواند محرک معده باشد.


شیر: گرچه شیر از نظر غذایی قلیایی نیست، اما نسبت به بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها pH خنثی تری دارد. این خاصیت شیر می‌تواند دیواره داخلی معده را بپوشاند و به تسکین معده کمک کند. فلز کلسیم در آب و اسید حلال است.


شیرین بیان: مقدار حقیقی(ساخته شده از ریشه شیرین بیان) حاوی ترکیبی است که موجب می‌شود سلول‌های معده مخاط بیشتری تولید کنند و مانند یک پوشش محافظ برای معده باشد. شیرین بیان را بجوید(برچسب روی بسته آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید شیرین بیان اصل باشد) یا چای شیرین بیان بنوشید. به خاطر داشته باشید که شیرین بیان برای زنان باردار یا افرادی که فشارخون دارند، توصیه نمی‌شود.


جوش شیرین: از آنجایی جوش شیرین قلیایی است، می‌تواند موجب افزایش PH معده شود. یک‌چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید و بنوشید تا آرام شوید.


چه موقع به پزشک مراجعه کنید


فرومن توصیه می‌کند اگر همراه با ترش کردن معده دچار حالت تهوع می‌شوید، ناخواسته دچار کاهش وزن شده یا در طول روز برای تسکین معده آنتی‌اسید ترشح می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید.


منبع: سایت سلامت



منبع