سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

آلزایمر,شناسایی جوان‌ترین بیمار آلزایمر با 19 سال سن
جوان ترین مورد مبتلا به آلزایمر در چین شناسایی شد. این پسر 19 ساله، درک محققان از این بیماری و دلایل بروز آنرا با چالش هایی جدّی مواجه کرده است.

متخصصین مغز و اعصاب یک کلینیک حافظه در چین، بیماری آلزایمر را در جوانی 19 ساله تشخیص داده اند. این موضوع باعث شده است تا این پسر، بعنوان جوان ترین فرد مبتلا به آلزایمر در جهان شناخته شود.

به گزارش ساینس آلرت، پسر جوان از 17 سالگی با مشکل کاهش حافظه مواجه شد و روند ازدست دادن عملکرد شناختی او در درمان تاول سوختگی با آب جوش طول چند سال وضعیت بدتری پیدا کرد. تصویربرداری از مغز این بیمار، نشان دهنده ی کوچک شدن هیپوکامپ است که در حافظه نقش دارد. مایع مغزی نخاعی او نیز به علائم این نوع زوال عقل رایج اشاره دارد.

آلزایمر اغلب بعنوان بیماری افراد مسن در نظر گرفته می شود؛ بااین حال 10 درصد از تشخیص های صورت گرفته را بیماران زیر 65 سال تشکیل می دهند. علت ابتلای تقریبا تمام بیماران زیر 30 سال جهش های ژنی پاتولوژیک است که آن ها را در گروه مبتلایان زودهنگام آلزایمر قرار می دهد. هرچه بیماری در سن کم تری تشخیص داده شود، احتمال بیشتری وجود دارد که دلیل بروز آن ژن معیوب به ارث رسیده از والدین باشد.

بااین حال محققان دانشگاه پزشکی کپیتال پکن در پژوهش ژنومی عفونت بعد از ماموپلاستی خود درباره ی بیمار جوان نتوانستند هیچ ژن مشکوک یا هیچ یک از جهش های ژنی معمول را بیابند که مسوول شروع زودهنگام ازدست دادن حافظه هستند.

قبل از تشخیص اخیر در چین، جوان ترین بیمار آلزایمر، فردی 21 ساله با جهش ژنی PSEN1 بود. این جهش، باعث انباشته شدن پروتئینهای غیرطبیعی در مغز و تشکیل توده هایی از پلاک های سمی می شود که یکی از ویژگی های رایج آلزایمر است.

مواردی مانند این جوان 19 ساله در چین، مانند یک معما هستند. هیچ یک از اعضای خانواده ی این جوان سابقه ی آلزایمر و زوال عقل نداشتند و از این رو به سختی میتوان این مورد را جزء گروه مبتلایان زودهنگام آلزایمر طبقه بندی کرد. از سوی دیگر این جوان سابقه ی هیچ بیماری، عفونت یا ضربه ناگهانی مری انسان به سر را نیز ندارد تا بتوان افت ناگهانی عملکرد شناختی او را توجیه کرد.

بیمار 19 ساله، دو سال قبل از ارجاع به کلینیک حافظه با مشکل تمرکز سر کلاس مواجه شد. علاوه بر این ، مشکل در خواندن و کاهش حافظه کوتاه مدت نیز از دیگر علایمی بودند که در وی ظهور کردند. او اغلب نمی توانست اتفاقات روز قبل را به خاطر بیاورد و همیشه وسایل خود را در مکان اشتباهی قرار می داد.

در نهایت، زوال شناختی او تا جایی پیش رفت که نتوانست تحصیلات دبیرستان خود را به اتمام برساند؛ البته وی همچنان می توانست مستقل زندگی کند. یک سال پس از مراجعه به کلینیک حافظه، تاخیر در یادآوری فوری، یادآوری با تاخیر کوتاه سه دقیقه ای و یادآوری با تاخیر بلند 30 دقیقه ای در او ظاهر شد.

امتیاز حافظه ی بیمار در مقیاس کلی 82 درصد و امتیاز حافظه ی فوری نیز 87 درصد کم تر از هم سالان خود بود. تایید قطعی تشخیص صورت گرفته از بیماری این مرد جوان به پیگیری طولانی مدت نیاز دارد؛ اما تیم پزشکی او می گویند که این بیمار درک آن ها را از سن معمول ابتلا به آلزایمر زودهنگام تغییر داده است. جیان پینگ جیا، متخصص مغز و اعصاب و همکارانش می نویسند:بیمار، دچار آلزایمری بسیار زودرس و بدون جهش بیماری زا است که نشان می دهد بیماری زایی آن هنوز به بررسی نیاز دارد.

مطالعه ی موردی اخیر نشان می دهد که آلزایمر یک مسیر واحد را دنبال نمی کند و بسیار پیچیده تر از تصور پیشین است. به باور پژوهشگران، این بیماری از راه های متعدد و با اثرات متفاوت ظاهر می شود. متخصصان مغز و اعصابی که مورد اخیر را بررسی می کردند، می گویند مطالعات آینده باید روی موارد شروع زودهنگام تمرکز کند تا درک ما را از کاهش حافظه بیشتر بهبود دهد.

براساس پیش بینی این گروه، پژوهش در مورد اسرار جوانان مبتلا به بیماری آلزایمر (Alzheimer"s disease) ممکن است به یکی از چالش برانگیزترین سوال های علمی آینده تبدیل شود.

یافته های پژوهشگران در ژورنال بیماری آلزایمر منتشر شده است.

zoomit.ir


منبع