سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

ترجمه اختصاصی/ آیا دستگاه UV ناخن باعث سرطان پوست می‌شوند؟

نظرات در مورد خشک کن لاک ناخن ماوراء بنفش(UV)متفاوت است.در حالی که دانشمندان اشاره می‌کنند که خطر اشعه فرابنفش این دستگاه‌ها متوسط ??است اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض این دستگاه‌ها می‌تواند منجر به مرگ سلولی شود.

به گزارش سرویس خبری بهداشت‌نیوز همچنین گروهی از متخصصان پوست به نتایجی دست یافتند که خطرات احتمالی این ابزارها را تأیید می‌کند.



خشک کن های لاک ناخن UV می توانند خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند


گروهی از محققان دریافتند که اشعه ماوراء بنفش(UV) ساطع شده از لامپ های مورد استفاده در سالن های مانیکور می تواند به سلامت پوست آسیب برساند.کارشناسان گزارش دادند که استفاده منظم از این ابزارها منجر به آسیب دی‌.ان‌.ای سلول های پوست و جهش می‌شود که متعاقباً منجر به ایجاد سرطان پوست می شود.برای رسیدن به این نتایج، آزمایشی با سلول‌های انسان و موش انجام شد که در جلسات 20 دقیقه‌ای در معرض نور فرابنفش قرار گرفتند.در طی این مدت، مرگ سلولی در آن‌ها بین 20 تا 30 درصد بود اما هیدروژل یوروفارم زمانی که این سلول‌ها به مدت یک ساعت در معرض این نور قرار گرفتند،میزان مرگ سلولی به 65 تا 70 درصد افزایش یافت.سلول‌هایی هم که باقی مانده بودند،آسیب زیادی به دی.ان.ای و میتوکندری آن‌ها وارد شد که خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌داد.محققان توضیح می‌دهند که پرتوهای فرابنفش اِی در نور خورشید از 315 تا 400 نانومتر ساطع می‌شود که به عمق پوست نفوذ می‌کند.در همین حال، خشک‌کن‌های ناخن UV دارای طیف‌های 340 تا 395 نانومتر هستند.تحقیقات اخیر هشدار می دهد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض لامپ های UV مورد استفاده در ژل مانیکور می تواند بر سلامت پوست تأثیر بگذارد.



محدودیت های مطالعه


اگرچه این تحقیق یکی از اولین تحقیقاتی است که به طور خاص بر تأثیر لامپ های UV مورد استفاده در مانیکور متمرکز شده است، اما محدودیت های خاصی وجود دارد.مهم‌ترین محدودیت آن،این است که سلول‌های حیوانات با انسان تفاوت دارد.به همین دلیل،محققان خاطرنشان می کنند قبل از بیان قطعی این موضوع که این لامپ ها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهند،یک مطالعه اپیدمیولوژیک طولانی مدت با تمرکز بر سلول های انسانی ضروری است.در هر صورت،آنها معتقدند که این یافته‌ها برای انجام اقدامات پیشگیرانه‌تر کتوهیل در هنگام استفاده از این نوع دستگاه‌ها کافی است.



نتایج بحث برانگیز


ذکر این نکته ضروری است که مطالعات قبلی روی این ابزارها نتایج بحث برانگیزی به همراه داشت.در مطالعات انجام شده،.متخصصان تشخیص دادند که خطر ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی(SCC) در اثر استفاده از لامپ‌های UV کم است.در واقع،زمانی که دست‌های خود را در معرض آن قرار می‌دهید، احتمال بروز چنین خطراتی به صفر می‌رسد.همچنین اقدامات دیگری مانند استفاده از کرم ضد آفتاب نیز در محافظت از پوست در برابر این ابزارها موثر است.نتایج همین مطالعات نشان داد که مانیکور ژلی خطر سرطان زایی کمی دارد یا اصلاً خطر سرطان زایی ندارد.



چگونه خطرات استفاده از خشک کن های لاک ناخن UV را کاهش دهیم؟


اثرات میان مدت و بلند مدت استفاده از خشک کن های لاک ناخن UV هنوز در حال بررسی است. در حال حاضر، همانطور که توسط سازمان غذا و دارو(FDA)گزارش شده است،استفاده منظم از آنها با ایجاد چین و چروک زودرس دست‌ها، لکه‌های پیری و احتمالاً سرطان پوست مرتبط است و علاوه بر اطلاع از نحوه استفاده از این دستگاه،باید اقدامات دیگری را هم برای محافظت از پوست در برابر اثرات نامطلوبی که این دستگاه ایجاد می‌کند انجام دهید مانند:


دست رطوبت ساز های خود را خوب بشویید:شما باید هر گونه اثری از لوازم آرایشی یا عطری به‌جز ضد آفتاب که قبلاً با دست تماس داشته است را پاک کنید چون برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در این محصولات حساس به نور هستند و احتمال آسیب به پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش بالا می‌رود.


از کرم ضد آفتاب استفاده کنید:حدود 20 دقیقه قبل از اینکه دستان خود را در معرض خشک کن های UV قرار دهید،ایده خوبی است که از یک ضد آفتاب با طیف وسیع (SPF30 یا بالاتر) استفاده کنید.کرم‌ ضد آفتاب شما باید حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم باشد.


دستکش محافظ بپوشید:در حال حاضر در بسیاری از سالن های زیبایی،افراد از دستکش های محافظ استفاده می کنند که فقط ناخن ها را در معرض دید قرار می دهد.عملکرد این دستکش‌ها جذب اشعه ماوراء بنفش برای کاهش تاثیر آنها بر روی پوست است.


تعیین کنید که آیا از محصولات یا داروهای حساس به نور استفاده می کنید:برخی از داروها و مکمل ها دارای عوارض جانبی حساس به نور هستند مانند آنتی بیوتیک ها،داروهای ضد بارداری خوراکی،استروژن ها،محصولات کنگر فرنگی،خار مریم و انجیر.


به زمان های استفاده پیشنهاد شده روی دستگاه توجه کنید:به طور کلی،به همراه این دستگاه‌ها،دستورالعمل استفاده از آن‌ها هم وجود دارد.توجه داشته باشید که هر چه مدت قرار گرفتن دست در معرض اشعه ماوراءبنفش دستگاه کوتاهتر باشد،خطر کمتری برای پوست دارد.نکته مهم این است که میزان قرارگیری دست در این دستگاه نباید بیش از 10 دقیقه طول بکشد.


به دنبال جایگزین باشید:خشک کن ناخن برای سفت شدن ژل لاک ضروری است.اگر پوست شما حساس یا مستعد ابتلا به سرطان است،بهتر است از استفاده از این دستگاه خودداری کنید.مانیکورهای معمولی که در هوای آزاد یا با فن غیر UV خشک می شوند،گزینه‌های جایگزین این روش هستند.



آنچه در مورد خشک کن ناخن و سرطان پوست باید به خاطر بسپارید



نگرانی افراد در مورد استفاده منظم از خشک کن های لاک ناخن UV افزایش یافته است.در این میان،مطالعات بیشتری در مورد اثرات آنها وجود ندارد.با این حال،یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که استفاده طولانی مدت از این دستگاه ممکن است منجر به زوال سلولی شود. همچنین، ممکن است منجر به آسیب دیدن دی.ان.ای و در نتیجه افزایش خطر سرطان پوست شود.این یافته ها هنوز مورد بحث است،اما کارشناسان معتقدند که دلایل کافی برای تقویت اقدامات پیشگیرانه وجود دارد.در این راستا،استفاده از دستکش های جاذب برای قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش کلیدی است.علاوه بر این، استفاده از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و انتخاب زمان قرار گرفتن دست در این دستگاه هم مهم است.



منبع steptohealth


تاریخ 23 فوریه 2023



منبع