سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

ضرورت حمایت خیرین از نظام سلامت/  اهدای نشان سینا به خیرین دانشگاه علوم پزشکی تهران

در هفتمین همایش نکوداشت خیرین سلامت، از سامانه خیرین سلامت رونمایی و با اهدای «نشان سینا» از خیرین حامی دانشگاه قدردانی و بر حمایت بیشتر خیرین از فعالیت‌های دانشکاه تاکید شد.

 

به گزارش ، روز یکشنبه 8 اسفند 1401 دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در هفتمین همایش نکوداشت خیرین با قدردانی از حمایت‌های خیرین گفت: امیدوارم به برکت این ماه خداوند به همه توفیق دهد که در مسیر درست و در راه خدمت به خلق قدم برداریم.

دکتر قناعتی با اشاره به دلایل اهمیت نظام سلامت و ضرورت حمایت از آن افزود: بخش عمده‌ای از بودجه‌‌ای که در جهان صرف می‌شود به نظام سلامت و بیماری های غیرواگیر اختصاص دارد بنابراین سرمایه‌گذاری در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.

دکتر قناعتی در توضیح اهمیت حفظ جان بیماران و تبعات ناشی از فوت هر انسان در جامعه گفت: هر انسانی که فوت می‌کند غیر از ارزش معنوی که دارد و بهم زدن تعادل روانی خانواده ؛ از لحاظ مادی هم برای رشد و توسعه کشور اهمیت دارد. بنابراین مهم است که برای نجات جان انسان‌ها کمک کنیم.

دکتر قناعتی با اشاره به نقش خیرین در راه حفظ جان انسان‌ها گفت: اگرچه ساخت بیمارستان خوب است و تاکنون به همت خیرین پروژه‌های متعددی در این زمینه انجام شده؛ اما به جای تمرکز بر درمان می‌توان به گونه‌ای سرمایه گذاری کرد که از بروز بیماری‌ها پیشگیری شود و کیفیت زندگی و طول عمر مردم افزایش یابد. لذا پیشنهاد می کنم با توجه به نرم افزاری که توسط دانشگاه طراحی شده است نیاز های دانشگاه را در نظر گرفته و با توجه به آگاهی مسئولین دانشگاه به مشکلات آن با مشاوره آنها اقدامات خیر خود را انجام دهید.

دکتر قناعتی با تاکید بر سرمایه گذاری سلولز مناسب در نظام سلامت افزود: با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم روش‌های درمانی نوین مانند کارتی سل تراپی و mRNA را که تحولی در درمان سرطان است توسعه دهیم. درحال حاضر به همت دکتر حمیدیه از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران جزو سومین کشور جهان در زمینه کارتی سل تراپی است. همچنین به همت شرکت دانش بنیانی در دانشگاه، نخستین محصول mRNA نیز به تازگی تولید شده است.

دکتر قناعتی با اشاره به تولید دارو و تجهیزات پیشرفته پزشکی به همت متخصصان دانشگاه گفت: تولید 60 داروی جدید، ساخت دستگاه پت بالینی مغز در آینده نزدیک، به کارگیری دستگاه نورونویگیشن در 43 بیمارستان، صادرات دستگاه جراح رباتیک و راه اندازی بزرگترین پروژه آموزشی در عراق از جمله اقداماتی است که در این مدت صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه با اشاره به تقویت شبکه بهداشت و درمان و نظام پزشک خانواده گفت: اسلامشهر، ضعیف ترین نقطه کشور در زمینه پیشگیری و درمان است و برای 800 هزار نفر جمعیت این منطقه، 120 تخت بیمارستانی وجود داشته و سعی شده این کاستی با بیمارستان جدیدی که درحال ساخت است و همچنین افزایش خانه‌های بهداشت جبران شود.

دکتر قناعتی حمایت خیرین در پیشبرد برنامه‌های دانشگاه را بسیار موثر دانست و گفت: خیرین برای خرج خیر خود از ما مشورت بگیرند تا نیت خیر آنها صرف امور مورد نیاز دانشگاه و بهینه هزینه شود.

رئیس دانشگاه با اشاره به نمونه‌هایی از حمایت خیرین در امور مختلف دانشگاه افزود: ساخت همراه سرا، خانه‌های بهداشت و تهیه ویتامین و مکمل برای زنان باردار و کودکان جنوب شهر تهران از جمله اقداماتی که با کمک‌های خیرین صورت گرفته است.

دکتر قناعتی در پایان سخنان خود از خیرین خواست یار دانشگاه باشند و گفت: در این سالها اقدامات خوبی در دانشگاه صورت گرفته و ما هم به سهم خود برای پیشبرد اهداف دانشگاه و ادای دین خود به این مجموعه تلاش می‌کنیم.


سرآمدی دانشگاه و ضرورت حمایت خیرین از آن

دکتر پانسمان زتوویت رامین رحیم نیا معاون توسعه مدیریت و برنامه ریزی منابع دانشگاه، با قدردانی از تلاش های خیرین سلامت گفت: اگرچه نمی توانیم لطف و محبت خیرین محترم را جبران کنیم اما امیدوارم با برگزاری این همایش، گوشه ای از تلاش و همت این عزیزان را گرامی بداریم.

معاون توسعه دانشگاه، با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نماد آموزش عالی کشور ارایه دهنده خدمات منحصر به فردی در حوزه های آموزش، پژوهش و درمان است افزود: سرآمدی دانشگاه علوم پزشکی تهران به پیوستگی آن به دارالفنون باز می گردد و این پیوستگی باعث شده اساتید دانشگاه، جز معتبرترین اساتید کشور و جهان باشند. درحال حاضر بیش از یکصد استاد دانشگاه جز دانشمندان یک درصد برتر جهان هستند و مقالات آنان جز پراستنادترین پژوهش های جهان محسوب می شود.

دکتر رحیم نیا با اشاره به دستاوردهای آموزشی دانشگاه گفت: در حوزه آموزش از 100 رتبه برتر کنکور سراسری، 80 نفر دانشگاه علوم پزشکی تهران را باتوجه به پیشینه و بنیه علمی که دارد برای تحصیل انتخاب می کنند.

معاون توسعه دانشگاه، با بیان موفقیت های پژوهشی دانشگاه گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به تنهایی 25 درصد کل تولیدات علمی کشور را در حوزه سلامت به خود اختصاص داده است که این امر نشان از جایگاه منحصر به فرد آن در کشور دارد.

دکتر رحیم نیا با اشاره به بکارگیری بهترین، دقیق تری و پیشرفته ترین تجهیزات و روش های درمانی در بیمارستان های دانشگاه های گفت: بخش عمده ای از مراجعه کنندگان بیمارستان های دانشگاه، خارج از شهر و استان تهران هستند. در واقع این دانشگاه باوجود فعالیت بالغ بر 12 بیمارستان، که به زودی 4 بیمارستان دیگر به این مجموعه اضافه می شود، خدمات ارزشمندی را به بیماران ارایه می دهد و در عرصه خدمات درمانی نیز در کشور سرآمد است.

معاون توسعه دانشگاه، نقش خیرین را در پیشرفت های دانشگاه موثر دانست و گفت: باتوجه به محدودیت های منابع دولتی، با کمک خیرین زتوویت بسیاری از دستاوردهای درمانی، آموزشی و پژوهشی که امروز شاهد آن هستیم در این بازه زمانی و با این کیفیت به دست آمده است.

دکتر رحیم نیا، یکی از افتخارات دانشگاه در حوزه بهداشت را پوشش 100 درصدی منطقه تحت نظر دانشگاه بیان کرد و گفت: باوجود اینکه 250 پایگاه بهداشتی دانشگاه استیجاری است؛ اما امکان ارائه و دسترسی به خدمات بهداشتی به صورت 100 درصدی فراهم است و امیدواریم با کمک های دولتی و حمایت های خیرین از این حوزه، زیرساخت های حوزه بهداشت دانشگاه توسعه یابد.


طراحی سامانه خیرین سلامت

سپس دکتر زهرا حسینی تبار، مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه با اشاره به برگزاری هفتمین همایش نکوداشت و تجلیل از خیرین سلامت در دانشگاه گفت: باوجود اینکه دانشگاه، در دو سه سال کذشته از حمایت های خیرین برخوردار بود اما به دلیل همه‌گیری کرونا همایش نکوداشت خیرین برگزار نشد و امسال با صلاحدید رییس دانشگاه و معاون توسعه مراسم تجلیل از خیرین برگزار شد.

دکتر حسینی تبار با اشاره به اهدای «نشان سینا» به خیرین برای نخستین بار گفت: به خیرین عزیزی که بالای صدمیلیارد کمک‌های تجهیزاتی و عمرانی به دانشگاه داشتند این نشان اهدا می‌شود. همچنین از خیرینی که به طور مستمر با دانشگاه همکاری دارند با اهدای تندیس سه دکتر زخمتجلیل می‌شود. در 14 اسفند نیز هر بیمارستان، از خیرینی که با آن مجموعه همکاری دارد تجلیل می کند.

مدیر سازمان های مردم نهاد و خیرین سلامت دانشگاه، با اشاره به رونمایی از سامانه خیرین سلامت گفت: این نرم افزار قابل نصب بر تلفن همراه خیرین است و از هزار تومان تا میلیاردها تومان کمکی که در حوزه‌های مختلف تجهیزاتی، عمرانی، دارویی و… خواهند داشت می‌توانند کمک خود را به صورت انلاین رصد کنند.


پیشنهاد پرداخت حق عضویت دانش آموختگان دانشگاه

سپس دکتر یحیی دولتی استاد پیشکسوت دانشگاه با اشاره به سابقه فعالیت خود در دانشگاه، گفت: 40 سال است که بدون دریافت حقوق در دانشگاه خدمت کرده ام و همیشه معتقدم دانشگاه مادر دوم ماست و به همان اندازه که از مادر اول خود که ما را به دنیا اورده مراقبت می کنیم باید از مادر دوم خود نیز مراقبت کنیم.

دکتر دولتی با بیان تجربه پرداخت حق عضویت دانش اموختگان دانشگاه های مختلف جهان، پیشنهاد داد این طرح در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اجرا شود و گفت: من این ایده را در بین همکلاسی های خود در داخل و خارج از کشور اجرا کردم که مورد استقبال قرار گرفت و مبلغ جمع آوری شده در اختیار دفتر دانش آموختگان قرار گرفت.


خوشا خدمتی که به بیماران باشد

در ادامه حجت الاسلام دکتر مصطفی رنجبر شیرازی، رایزن فرهنگی کشورهای مختلف، با قدردانی از خدمات خیرین سلامت، خاطرات خود در توسعه خدمات سلامت در کشورهای سوریه و عراق را بیان کرد و گفت: در سوریه تلاش کردیم خدمات درمانی جانبازان توسعه پیدا کند به طوری که بامجموعه اقدامات صورت گرفته، روزانه 600 جانباز برای دریافت خدمت مورد نیاز به این مرکز مراجعه می کردند.

وی افزود: در مجاورت حرم امام حسین (ع) نیز درمانگاه کوچکی وجود داشت که پاسخگوی جمعیت زائران نبود و اکنون فضای مناسبی برای خدمت به مراجعه کنندگان ایجاد شده است.


تعیین اولویت های مجمع خیرین سلامت، در حمایت از دانشگاه

دکتر محمد حسن نامی رئیس هیات مدیره مجمع خیرین سلامت استان تهران، با بیان اینکه خیرین قلبشان برای کار خیر می تپد گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، مورد پذیرش و تایید عموم جامعه است و همین سبب می شود که خیرین بیشتری برای کمک به دانشگاه گرایش پیدا کنند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز ارتباط با خیرین را جزء راهبردهای اصلی خود قرار داده است.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر نامی، با اشاره به اولویت های مجمع خیرین سلامت استان تهران گفت: خرید تجهیزاتی که امکان تولید آن وجود ندارد، بهینه سازی و به روز رسانی امکانات موجود عرصه سلامت، ساخت تجهیزات و ایجاد درمانگاه های سیار در شرایط بحران و حمایت از پژوهش هایی که به درمان بیماران کمک می کند از جمله راهبردهایی است که پیگیری می شود.




منبع