سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

کشف جدید برای درمان تومورهای مغزی کودکان

محققان کوه سینا و مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering یک رویکرد دارورسانی جدید با استفاده از نانوذرات را توسعه داده‌ اند که می تواند به شکل موثرتر و هدفمندتری داروی ضد سرطانی را به تومورهای مغزی در کودکان ارسال کند. این فناوری، امکان ارسال پیشرفته داروهای ضد سرطان به مکان های خاصی از تومورهای مغزی را فراهم می کند.

به هیدروژل یوروفارم گزارش ، دانشمندان توضیح دادند: ما نشان داده ایم که می ‌توانیم دوزهای پایین ‌تری از دارو را به شیوه ‌ای مؤثرتر به مکان ‌های خاصی از تومورها در مغز برسانیم و در عین حال از سمیت استخوانی که در اکثر بیماران جوان ‌تر مشاهده می ‌شود، در امان بمانیم.


مدولوبلاستوما، شایع ترین تومور بدخیم مغزی کودکان است که در مخچه قرار دارد، مخچه بخشی از مغز است که تعادل، هماهنگی و سایر عملکردهای حرکتی پیچیده را کتوهیل کنترل می ‌کند. مدولوبلاستوم عموماً در بخش مرکزی مخچه رشد می ‌کند ولی در موارد نادر در بخش ‌های خارجی مخچه نیز مشاهده می ‌شود.


شایع ترین علائم مدولوبلاستوما عبارتند از سردرد، حالت تهوع، خستگی و بی حالی، تغیرات شخصیتی و رفتاری، تشنج و مشکلات حرکتی از جمله عدم تعادل. درمان این بیماری به شدت سخت است و تقریباً در 30 درصد بیماران غیر قابل درمان است.


حتی کودکانی که درمان می ‌شوند ناتوانی ‌های جسمی و مشکلات رطوبت ساز سلامتی طولانی مدت را تجربه می ‌کنند، که عمدتاً به دلیل عوارض جانبی نامطلوب پرتودرمانی و شیمی‌ درمانی به وجود می آیند.به گزارش سیناپرس، یک سد خونی مغزی مشخص، که از مغز در برابر عفونت ها و سایر مواد مضر محافظت می کند، مانع تحویل دارو به بافت مغزی آسیب دیده می شود.


به‌ جای ارسال تصادفی سلول ‌های ایمنی به سراسر بدن، دانشمندان از مکانیسمی در رگ‌ های خونی فعال، که سلول ‌های ایمنی از آن برای رفتن به مکان ‌های مورد نیاز خود بهره می برند، استفاده کردند تا دارو را به تومورهای مغزی برسانند و از آسیب به نواحی طبیعی مغز جلوگیری کنند.


پژوهشگران اظهار داشته اند: با استفاده از این رویکرد دارورسانی جدید، ما توانستیم اثربخشی داروی ضد سرطان را افزایش دهیم. مهمتر از همه، رویکرد دارورسانی ما، این پتانسیل را دارد که تحویل دارو به سایر تومورهای مغزی کودکان و بیماری ‌های موضعی در مغز کودکان و بزرگسالان، از جمله صرع کانونی، مولتیپل اسکلروزیس، سکته مغزی و احتمالاً اختلالات تخریب کننده عصبی را بهبود بخشد.


یافته های تحقیقاتی در مجله Nature Materials قابل دسترسی هستند.

منبع: سیناپرس



منبع