سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

کاتتر، لوله ای بلند و نازک است که قطر آن متناسب با نقطه ای می باشد که در آنجا قرار می گیرد. کاتترها عمدتاً برای تزریق مایعاتی از جمله محلول های دارویی وارد رگ یا حفره ای از بدن می شوند و یا ابزارهای پزشکی مانند فنرها یا الکترودهای ضربان ساز را وارد بدن و یا خارج می کنند. برخی از کاتترها همچنین برای اندازه گیری پارامترهای فیزیولوژیک مانند فشار خون مورد استفاده قرار می گیرند.

قسمت های مختلف یک کاتتر

کاتتر,خرید کاتتر,انواع کاتتر

کاتتر، لوله ای است که در انتهای آن  یک یا چند پورت برای اتصال لوله یا وارد کردن ابزارهای پزشکی وجود دارد. برخی از کاتترها از چندین کانال یا  مجرا ساخته شده اند و این امکان را فراهم می کنند که مایعات مختلف به طور هم زمان از یک کاتتر تزریق شوند. برخی از کاتترها یک بالون نیز دارند. زمانی که این بالون باد می شود، کاتتر را درون حفره نگه می دارد، برای مثال کاتتر یا سوند فولی با باد شدن بالون در داخل مثانه قرار می گیرد. برای جمع آوری ادرار می توان این نوع کاتتر را به یک کیسه ادرار وصل کرد.

انواع مختلف کاتتر

کاتترها با توجه به کاربرد آنها، هیدروژل یوروفارم انواع مختلفی دارند. سه نوع اصلی کاتتر وجود دارد که عبارتند از:

کاتتر تزریقی (وریدی یا شریانی):

این نوع کاتتر یا همان آنژیوکت امکان تزریق یک یا چند مایع مانند محلولهای دارویی را به بدن فراهم می کند. در این حالت، کاتتر درون شریان یا رگ قرار می گیرد تا از سوزن زدن و تزریق مداوم به بیمار جلوگیری شود. تزریق محلولهای پزشکی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد یا نیاز به تکرار داشته باشد. برای مثال، در طول روند زایمان به زن باردار یک کاتتر تزریقی وصل می شود تا برای کاهش درد بی حسی موضعی دریافت کند. متخصص بیهوشی، کاتتر را در فضای اپیدورال انتهای ستون فقرات قرار می دهد و محلول حاوی ماده بی حسی را از طریق این لوله تزریق می کند.

برای خرید آنژیوکت میتوانید از طریق این صفحه اقدام کنید.

آنژیوکت,خرید آنژیوکت

 کاتتر تخلیه ادرار:

 این نوع کاتتر ادرار را از مثانه یا کلیه های بیمارِ مبتلا به ضعف مثانه یا بیماری که قادر به ادرار کردن نیست تخلیه می کند. این شرایط ممکن است به علت سنگ مثانه، تومور یا عوارض بعد از جراحی باشد. این کاتترها می توانند دائمی و یا موقتی باشند. برخی از آنها مانند سوند فولی از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می شوند و یا از طریق روش زیرپوستی مانند کتوهیل نفروستومی مستقیماً به کلیه متصل می شوند.

کاتترهای آنژیوپلاستی:

این نوع کاتترها از طریق بالونی که به سر آنها متصل شده، رگ را گشاد می کنند و عمدتاً برای درمان انسدادها یا گرفتگی عروقی مانند شریان های کرونری، شریان های محیطی و غیره استفاده می شوند.

کاتتر هیدروفیلیک چیست؟

اصطلاح هیدروفیلیک یا آب دوست مربوط به پوشش خارجی کاتتر می شود. این نوع کاتتر صاف و یکپارچه است و در یک محلول نمکی غوطه ور شده است. هدف اصلی کاتتر هیدروفیلیک، کاهش احساس درد، فشار یا ناراحتی ست که بیمار ممکن است در حین وارد کردن لوله احساس کند. از آنجا که این لوله ها از قبل روان کاری و آبرسانی شده اند، با کاهش اصطکاک، احتمال زخم های مجرای ادراری را کاهش می دهند. مطالعات موجود در مورد کاتترهای موقت نشان می دهند که معمولاً استفاده از کاتترهای هیدروفیلیک ترجیح داده می شود. این کاتترها در مقایسه با کاتترهای استاندارد، وجود باکتری در ادرار و عوارض طولانی مدت مجرای ادراری مانند تنگی مجرای ادرار را کاهش می دهند.

خطرات مرتبط با استفاده از کاتتر وریدی چه مواردی هستند؟

کاتتر وریدی محیطی معمولاً در موارد اورژانسی مانند احیاء استفاده می شود یا در موارد رایج تر برای تزریق درمان های درون وریدی استفاده می شوند. تعبیه این کاتتر اغلب یک مورد حیاتی است، اما با عوارض و خطرات خاصی همراه رطوبت ساز است. حدود 15% از بیمارانی که تحت این عمل قرار می گیرند، دچار عوارض می شوند.

کاتتر وریدی

خطرات اصلی مرتبط با استفاده از کاتتر وریدی

عفونت (عفونت های بیمارستانی)

تخمین زده شده است که عفونت های ناشی از کاتتر گذاری حدود 18 تا 25% از عفونت های بیمارستانی را تشکیل می دهند. علاوه بر این، گزارش شده که تقریباً 80% از بیماری های بیمارستانی در بیماران کاتترگذاری شده رخ می دهد. احتمال بروز عفونت در مسیرهای وریدی مرکزی نسبت به مسیرهای وریدی محیطی بیشتر است.

پنوموتوراکس

 این مشکل بلافاصله بعد از کاتترگذاری یا در عرض 48 ساعت پس از آن اتفاق می افتد. در این شرایط، حفره پلورال بین ریه ها و قفسه سینه با هوا پر می شود و باعث ناراحتی تنفسی، سرفه، درد قفسه سینه و حتی احساس اضطراب می شود. این مشکل در عرض چند هفته رفع می شود و در صورت نیاز برای تخلیه هوا از قفسه سینه نیاز به بستری شدن دارد.

خونریزی بر اثر آسیب به رگ ها: این عارضه به طور کلی در ورید فمورال و ژوگولار داخلی رخ می دهد. هدایت سونوگرافی در زمان کاتترگذاری می تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.

ترومبوز ورید عمقی

این عارضه کمتر از عفونت شناخته شده است و اغلب یک بیماری خاموش نامیده می شود، بنابراین تشخیص آن پیچیده تر است. با این وجود ترومبوز و عفونت اغلب به هم مرتبط هستند. شناسایی ترومبوز احتمال عفونت های مربوط به کاتتر را دوبرابر می کند.

نحوه تعبیه کاتتر

کاتترگذاری در اکثر موارد بدون بی حسی انجام می شود. برخی از کاتترها مانند کاتترهای ادراری مستقیماً وارد بدن می شوند، برخی دیگر مانند نفروستومی از زیر پوست وارد بدن می شوند. طول و قطر کاتتر به محل رگ و یا نقطه ای که باید به آن دسترسی پیدا کند، سن و جنسیت بیمار بستگی دارد. میزان درد در طول کاتترگذاری در بیماران مختلف، متفاوت است و به کاربرد، نوع کاتتر و وضعیت فیزیکی بیمار (سن، وزن، شرایط جسمانی یا مقاومت در برابر درد) بستگی دارد. میزان درد همچنین به مهارت متخصصی که عمل کاتترگذاری را انجام می دهد بستگی دارد، زیرا این کار به تجربه و تخصص بالایی نیاز دارد.

فروشگاه تجهیزات پزشکی

فانی استور بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی خرید کالاهای پزشکی و بزرگ ترین پخش کننده و عرضه کننده کالاهای پزشکی با بیش از 50 سال تجربه ، در خدمت مردم عزیز ایران می باشد.

پخش پزشکی فانی که در اداره کل تجهیزات پزشکی ثبت شده است، توانسته با حذف واسطه‌های کاذب و همکاری با بزرگترین تولیدکنندکان و واردکنندگان و توزیع کنندگان لوازم پزشکی مصرفی و ارایه رقابتی ترین قیمت، انواع کالای مصرفی پزشکی را آماده عرضه نماید. لازم به ذکر است که تمامی کالاهای موجود در این فروشگاه دارای مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی آی مد ( اداره کل تجهیزات پزشکی ) هستند.



منبع