سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز در مورد پزشکی

افسرده بودن مغزتان را کوچک می کند

پژوهشگران علوم پزشکی دانشگاه ییل می گویند نتایج یک مطالعه جدید تاییدکننده این موضوع است که حجم مغزی افراد مبتلا به افسردگی حاد و استرس مزمن پس از مدتی کاهش پیدا می‌کند و این وضعیت موجب بروز ناتوانی‌های ذهنی و احساسی می شود.

مشکل عروقی


به گزارش ، گروهی از متخصصان مغز و اعصاب دانشگاه ییل در این مطالعه علت این ارتباط را شناسایی کرده‌اند. این متخصصان دریافته‌اند در شرایطی که فرد به افسردگی مبتلا می شود یک کلید منفرد ژنتیکی باعث از بی براون بین رفت ارتباطات مغزی می شود. این متخصصان دریافته‌اند که یک کلید ژنتیکی منفرد عامل ارتباط بین افسرگی و کاهش حجم مغز در حیوانات آزمایشگاهی است.



افسردگی حاد و استرس مزمن باعث آب رفتن مغز و کوچک شدن حجم این عضو حیاتی می‌شود. این محققان اعلام کردند که کوچک شدن مغز عامل بروز اختلالات احساسی و ناتوانی اسپری لینوورا های ذهنی و ادراکی است. دکتر رونالد دومان و دستیاران وی در عرصه روان‌پزشکی، نوروبیولوژی و فارماکولوژی در این آزمایش به بررسی تاثیر استرس روی فقدان سیناپس‌های مغزی در انسان پرداختند. آن‌ها متوجه شدند مدارهای عصبی که به طور طبیعی در فرایندهای احساسی و ادراکی نقش دارند در اثر فعال شدن «فاکتور رونوشت»، ژل پرونتوسان دچار اختلال می‌شوند و ظاهرا افسردگی حاد و اضطراب مزمن عامل فعال‌سازی این فاکتور هستند.



آزمایشات نشان می‌دهد این کلید ژنتیکی موسوم به «فاکتور نسخه‌ای» یا «فاکتور رونوشت» در واقع بیان چندین ژن را که وجودشان برای شکل‌گیری ارتباطات سیناپسی بین نورون‌ها (سلولهای مغزی) ضروری است اسپری پرونتوسان را سرکوب می‌کند که حاصل این فرایند کاهش حجم مغز در منطقه Prefrontal قشر مخ است.






منبع: باشگاه خبرنگاران








منبع